Un drum fantomă a fost reabilitat de CJ cu peste un sfert de milion de euro

Dacă promisiunile neonorate,  preţurile absolut ameţitoare, supraevaluările, lucrările de mântuială, risipa, dezmăţul şi dispreţul faţă de cetăţenii şi lege este o constantă în activitatea Consiliului Judeţean Braşov, totuşi nu ne puteam gândi  la ce metode şi practici de fraudare  vor ajunge. Simţind însă vântul schimbării, oamenii din aparatul  Consiliului Judeţean au început să vorbească, să trimită documente, materiale care ne arată o dimensiune a jafului banului public de neimaginat.

 Metodă consacrată

 Într-un număr anterior al ziarului vorbeam de drum „tip American, puţin pietriș scărmat şi stropit cu un strat de asfalt de 2-3 cm“ asta conform declaraţilor lui Răzvan Bâgiu, directorului firmei ce a făcut respectiva lucrare, pentru care Consiliul Judeţean Braşov a plătit 10.200.000 le (102 miliarde lei vechi) respectiv 51 de euro/mp, un preţ exorbitant, de 7 ori mai mare de cât preţul corect. De  acesta dată vă prezentăm cazul  ,,Drumului fantomă“  un drum judeţean care nu există decât în scriptele şi plăţile Consiliului Judeţean. În fapt acest aşa-zis drum judeţean 106 Şinca Nouă –Vlădeni, este un drum forestier (Drumul Ursoaiei) construit de prizonierii ruşi prin 1942, un drum pietruit din acea vreme, lat de 2-3 metri şi reconstruit la aceleaşi dimensiuni în anii 1960 pe terasamentul fostei lini de cale ferată ce trecea prin tunelul de la Şinca spre Făgăraş.  Astăzi, pe acest drum, circulă proprietarii de terenuri şi stâne din zonă, şi puţini oameni ce merg la mănăstirea Şinca Nouă. Când se fac exploatări  forestiere mai circulă maşinile şi tractorele cu lemne.

Două căruțe în trei ore

Pe parcursul a trei ore cât ne-a luat documentarea, au trecut două căruţe la Şinca  şi o maşină la stâna dinspre Vlădeni. Normal că acest drum  nu îndeplineşte condiţiile de clasificare în categoria drumurilor judeţene şi nici standardele tehnice a unui astfel de drum. Însă, stupoare,  Consiliul Judeţean încheie în 2007 un contract de reabilitare, nr. 69/20sept. 2007, pentru acest drum ,, judeţean inexistent”, însă care ,,spală zeci de miliarde din bugetul judeţului . Consultând harta rutieră a judeţului, legătura între Şinca Nouă şi Vlădeni se face prin Şinca Veche pe drumul naţional 73A, apoi pe DJ 104A, drum judeţean (plin de gropi şi cratere) ce leagă zona de sub munte a Făgăraşului de DN1, o rută destul de circulată şi care ar avea nevoie reală de a fi reabilitată ca de altfel şi alte  drumuri judeţene cum ar fi Şercaia –Hoghiz,  Rupea-Jibert-Şoars- Cincu,  Zărneşti-Măgura-Peştera şi câte alte drumuri în zonele Făgăraş, Rupea care au devenit aproape de necirculat, cu riscul de a-ţi rupe maşina.

Drum forestier devenit peste noapte drum județean

 Dar pe  Aristotel Căncescu, preşedintele Consiliului Judeţean nu îl interesează să rezolve problema drumurilor judeţene sau alte probleme ale braşovenilor, ci doar cum poate să-şi îmbogăţească clientela. Aşa s–a născut ideea exproprierilor la aeroport, a investiţiilor ,,din greşeală” în proprietăţi private – vezi cazurile Olimpia, Casa Nato, Centrul de informare turistică, Locomotiva de epocă, Aro Palace şi altele la fel de ilegale. Dar „perla coroanei, în materie de excrocherii, o reprezintă această inginerie. Clasează în mod ilegal un drum forestier în drum judeţean, după care decontează zeci de miliarde de lei pe lucrări despre care nimeni nu ştie nimic cu excepţia prietenului Ion Diniţă, preşedintele PC, aliatul politic al lui Aristotel Căncescu. Această ,, prietenie” s-a tradus prin zeci de milioane de euro obţinuţi de Diniţă din banii braşovenilor, prin Consiliul Judeţean Braşov, condus de Aristotel Căncescu. Nu ar fi o problemă dacă de aceşti bani s-ar fi realizat lucruri palpabile care să schimbe ori să îmbunătaţească viaţa locuitorilor din judeţ. Din păcate, zecile de milioane de euro au fost risipiţi pe lucrări obscure şi fictive în loc să meargă în reabilitarea reală a drumurilor sau a Spitalului Judeţean. Cu banii luaţi de Diniţă aveam cel mai modern, dotat şi utilat spital din România. Aşa, avem doi politicieni îmbogăţiţi din banii braşovenilor care ne îndeamnă zâmbind să ,,CÂŞTIGÂM ÎMPREUNĂ !”

Zecile de milioane de euro obţinute de Diniţă de la braşoveni, cu ajutorul lui Căncescu,  s-au luat de cele mai multe ori prin alocarea de lucrări fără licitaţii, prin încredinţări directe la tarife exorbitante.

Lucrări la prețuri de boom imobiliar   

Pentru a face plăţile pentru lucrările la drumul judeţean inexistent, Diniţă a fabricat mai multe situaţii de lucrări, care au fost acceptate fără nicio rezerva de Aristotel Căncescu.

Astfel, există o actualizare de plată din mai 2010, în care sunt descrise mai multe aşa zise lucrări : săpat mecanic cu excavator, transportul rutier al materialelor cu autobasculanta, turnare strat agregat natural etc.

Iar dacă tot s-au apucat de plătit lucrări pe drumuri fantomă, cei doi şi-au zis să umfle la extrem aceste note de plată. „Lucrările” din mai 2010 au fost calculate la preţurile stabilite la semnarea contractului, în 2007. După cum toată lumea ştie, în 2007, eram în plin boom imobiliar iar materialele aveau preţuri astronomice. După 2009 preţurile s-au prăbuşit, incusiv Primăriile şi Consiliile Judeţene reducând preţurile şi tarifele lucrărilor publice începând de la 10% până la 30%.

Ei bine, Diniţă şi Căncescu s-au hotărât să majoreze preţurile din 2007 cu 166,9%. Adică au dublat, cel puţin, preţurile din 2007. Aşa se face că în mai 2010 „lucrările” facturate la  139.037 lei pe baza preţurilor din 2007,  au ajuns sa coste 276.143 lei.

Bine este să faci afaceri cu statul când nimeni nu te controlează, nu-i aşa mare om de afaceri Ion Diniţă?

Alte lucrări la prețuri umflate

Nu se ştie câte astfel de situaţii de lucrări au fost emise din 2007 până astăzi (luna şi factura?).  Nu se ştie exact câte zeci de miliarde de lei vechi au intrat în conturile lui Diniţă, prin grija lui Căncescu, dar noi mai avem o situaţie de lucrări din septembrie 2010. De această dată valoarea „lucrărilor” a fost de 148.588 lei şi au fost indexate cu 177,9% ajungându-se la 327.774 lei. Pe ce bază s-or fi gândit Căncescu şi Diniţă să dubleze preţurile doar ei şi Curtea de Conturi ştiu. Sau poate doar ei doi, Curtea de Conturi având alergie să verifice astfel de contracte!

Această relaţie de prietenie dintre cei doi, trasnformată într-una de afaceri iar apoi în una politică, prin crearea USL Braşov, este păguboasă pentru braşoveni. Este ridicol să-i vezi vorbindu-ne de moralitate, corectitudine în timp ce îşi îndeasă zeci de milioane de euro din banii braşovenilor în buzunare.

De-a lungul timpului cei doi prieteni au încheiat zeci de contracte, de cele mai multe ori fără licitaţie.

Lucrări date fără licitație

În loc să organizeze licitaţii deschise Căncescu a ales procedura „Negociere fără anunţ de participare”. El a justificat această alegere prin faptul că „Lucrările / produsele / serviciile pot fi furnizate numai de un anumit ofertant, din motive tehnice”.  Cu asta ne-am lămurit. Diniţă este singurul din România care poate astfalta sau pietrui  drumuri judeţene. S-au poate serviciile lui Diniţă înseamnă și ,, altceva” mai special ???

Amuzant, dacă n-ar fi vorba de bani publici, cum au negociat Căncescu şi Diniţă sumele pentru diferite lucrări.

Negocieri…la sânge

În  22 iunie 2009  Diniţă, prin SC Gotic, a primit un contract pentru „Modernizare îmbrăcăminte asfaltică pe DJ 104J, km 0-1+115, intravilan municipiul Făgăraş“. S-a aplicat procedura „Negociere fără anunţ de participare” deoarece doar Diniţă ştie să toarne asfalt în Făgăraş. Valoarea estimată de CJ a contractului a fost de 2.138.570 lei. Diniţă a oferit 2.138.468 iar Aristotel Cancescu a acceptat. Astfel Consiliul Judeţean a realizat o economie de 102 lei prin negociere! A fost o încredinţare directă pentru Diniţă din partea prietenului Căncescu? În mod normal, printr-o licitaţie deschisă se obţinea o reducere de 15-20% din valoarea estimată nicidecum doar 102 lei!

Iar această „strategie” prin care bugetul judeţului a fost subţiat de cei doi a fost aplicată de mai multe ori.

În 14 decembrie 2007 Diniţă a  primit contractul pentru „Realizarea iluminatului public în cartierul de locuinţe ANL Bunloc-Săcele”. Valoarea estimată de CJ a fost de  500.000 lei, Diniţă a propus 499.916 iar Căncescu a acceptat. Câştigul realizat prin negocierea directă a fost de … 84 lei!

I s-a dat cât  a cerut

Au existat şi situaţii când Diniţă a cerut mai mult decât estimase Consiliul Judeţean iar Aristotel Căncescu a acceptat!

În 27 septembrie 2007 Diniţă a obţinut contractul „Reparaţii DJ, pe sect: DJ131- lim. jud Covasna, Măieruş – Apaţa; DJ132B, Caţa – Ioneşti – limita judeţ Harghita”. Valoarea estimată a fost de 7.600.000 lei, Diniţă a propus 8.551.285 lei,  cu 951.285 lei mai mult! Aristotel Căncescu a acceptat! Asta da negociere.

În 14 septembrie 2007 Diniţă a primit contractul pentru „Reparaţii DJ pe sect.:DJ103A km.39+730-48+050; DJ104K sect Dacia–Viscri; DJ103B km15+300-17+750; Podeţ DJ105A”. Valoarea estimată de CJ a fost de  2.290.756 lei, iar Diniţă a plusat la  2.723.531 cu 432,775 lei mai mult! Binenţeles, Căncescu a acceptat. Doar nu a dat de la el!

În 25 iunie 2007 Diniţă a primit contractul pentru „Executarea unor lucrări de reparaţii la DJ 103A Tărlungeni– Vama-Buzăului – Reparaţie capitală prag protecţie pârâul Tărlung”. Valoarea estimată a fost de 368.747 lei iar Diniţă a propus 438.810 lei, cu 70.063 lei mai mult. Preţul a fost acceptat de prietenul Căncescu.

Un miliard de euro, evaporat în 12 ani

În aceste condiţii nu este de mirare că nu sunt bani pentru drumuri, spitale, cofinanţări etc,  iar unii ca Diniţă, Sebastian Grapă sau familia Bâgiu s-au îmbogăţit peste noapte.

Aristotel Căncescu, în calitate de preşedinte al Consiliului Judeţean, a avut un buget de 1 miliard de euro în 12 ani. Unde-s banii? Ce construcţii, investiţii a făcut în toţi aceşti ani? Pentru aşa-zisa reabilitare a zidurilor Braşovului s-a împrumutat 9 milioane de euro. Pentru Aeroportul Braşov s-a împrumutat 30 de milioane de euro. Şi totuşi a avut 1 miliard de euro în administrare!

Ion Diniţă, Sebastian Grapă, Gabriel şi Răzvan Bâgiu voi ştiţi unde sunt banii?

Articole din aceeași categorie:

Comments

comments

One thought on “Un drum fantomă a fost reabilitat de CJ cu peste un sfert de milion de euro

Leave a Reply