Saptămânal pe hârtie, zilnic pe internet

STATUL… ”ÎNCREMENIT ÎN PROIECT”

DE 23 DE ANI, A RĂMAS DOAR CONFUZ ȘI CORUPT

 Există o mare problemă pe care partidele politice, în decursul anilor nu au reușit să o rezolve,  și anume, organizarea și definirea statului în raport cu cetățeanul. Ce rol trebuie să aibă acesta în viața economică, socială și culturală? Cât de centralizată trebuie să fie decizia acestuia în cadrul anumitor instituții, dar și cât de descentralizată trebuie să fie decizia publică precum și finanțarea partidelor politice sau al altor organizații, din bugetul public? Cert este că, pentru cetățean, prea puțin contează ce se întâmplă cu bugetul public, din moment ce acesta nu este implicat direct în modul în care  sunt redistribuite birurile pe care le plăteşte. Și apoi, cât trebuie să colecteze statul din munca şi veniturile românilor? Răspunsurile la aceste întrebări pot da credibilitate acțiunilor statului și pot defini nu numai imaginea publică a acestuia dar și rolul său în raport cu fiecare cetățean. Permanentizarea statului confuz este o consecință a politicilor dezastruoase a celor care au aderat la un partid politic, nu din dorința de a reprezenta comunitatea și interesele acesteia, ci de a se servi pe sine și acoliții săi, din bugetul public. Din păcate, statul și partidele politice au devenit entități care se situează în afara intereselor și așteptărilor pe care le au cetățenii. În mod ciudat, resursele statului, în ciuda unei fiscalități excesive, sunt tot mai slabe în vreme ce anumiți membri și lideri ai partidelor politice agonisesc averi fabuloase peste noapte. Desigur, acest fenomen nu poate fi explicat decât ca o consecință a statului parazit, corupt, care nu mai reprezintă poporul ci se reprezintă doar pe sine. Mai mult, se vorbește de descentralizarea statului în vreme ce decizia rămâne tot la București! Organizarea statului ține și de organizarea socială, de organizarea administrativă a țării, decizie care, iată, de o bună bucată de timp întârzie. Statul este tot atât de slab sau de puternic ca și cei care îl conduc. Statul nu este o entitate nedefinibilă. Organizarea acestuia, respectarea drepturilor și obligațiilor după principiul ”nimeni nu e mai presus de lege” ar trebui să satisfacă cerințele fiecărui cetățean. Statul nu trebuie să lucreze împotriva cetățeanului, ci pentru acesta! Din păcate, realitatea  este alta. Statul este văzut ca o entitate opusă intereselor cetățeanului, însă, este evident că această percepție ține de dezastrul economic şi social la care s-a ajuns după 23 de ani de aşa zisă…democraţie! Corupţia, lipsa de eficienţă, centralizarea excesivă, scandalul politic și  lipsa unor proiecte mari, naționale, care să coaguleze interesul partidelor politice, dar și nevoile imediate ale cetățenilor, sunt cauzele majore ale acestei realităţi. În fond, tensiunea creată între stat și cetățean este o consecință a politicilor dezastruoase care au dus la generalizarea crizei în întreaga societate românească. Nu se poate vorbi de un domeniu politic, social sau cultural fără a se pronunța cuvântul criză, dar reforma și organizarea statului bat pasul pe loc! Clasa politică se mulțumește cu actuala stare de fapt, deoarece se simte protejată și în afara controlului instituțional. Statul colos, parazit şi ineficient va continua să supraviețuiască, iar apariția unui stat modern, dinamic pare o banală utopie, deoarece  în ultimii 23 de ani clasa politică a trăit doar într-o permanentă complicitate, indiferent de doctrina sau ideologia politică.

Dacă până în 1989 exista vorba că ”merge și așa”, acum trebuie spus în mod clar: Așa, nu mai merge!

 

Abonează-te la newsletter
Sign up here to get the latest news, updates and special offers delivered directly to your inbox.
You can unsubscribe at any time
Comentarii
Loading...