Inedit in Brasov: Intre erotism si geometrie, „Desenele pictorului Eftimie Modalca”

ModalcaExpozitia „Desenele pictorului Eftimie Modalca” va fi vernisata pe 3 februarie, la orele 17.00, la Libraria Okian din strada Muresenilor, nr. 1 din Brasov.

O expozitie este o manifestare culturala de interes si coeziune spirituala pentru comunitatea in care are loc, mai ales daca este vorba de unul dintre reprezentantii de seama a vietii sale artistice. Despre o astfel de expozitie vreau sa va vorbesc astazi si nu ma adresez acum doar brasovenilor in orasul carora isi va deschide portile, incepand cu 3 februarie, ci tuturor iubitorilor de arta plastica romaneasca. Si asta pentru ca expozitia va oferi pentru prima data marelui public posibilitatea de a patrunde tainele unui talent mai putin cunoscut al apreciatului pictor brasovean Eftimie Modalca (1936-1991): acela de desenator.

Expozitia „Desenele pictorului Eftimie Modalca” este realizata la initiativa doamnei Veronica Bodea Tatulea – cunoscut grafician si critic de arta, si este alcatuita din lucrari apartinand Colectiei Radivon. Desenele, schitele si crochiurile selectate pentru a fi prezentate in premiera marelui public reprezinta decantarea emotiilor artistului in relatie cu esenta vietii: „Preocupat nu atat de expresivitatea formei, cat mai ales de cea a miscarii, de capacitatea corpului uman de a se transforma in semn, de a sugera o relatie fundamentala cu viata, a profitat de calitatile sale de excelent desenator notand cu rapiditate, din cateva trasaturi de carbune sau tus, esenta imaginii privite.” (Veronica Bodea Tatulea).

Modalca1  Modalca3 Modalca4

Modalca2Lucrarile, penduland intre erotism si geometrie, sunt realizate asadar fie in carbune, fie in tus, oricare dintre aceste instrumente facand parte integranta din mesajul transmis. Astfel, carbunele, care permite o abordare senzuala a subiectului este preferat pentru nuduri, punand in valoare virtualitatile feminitatii, dar si pentru peisajele stradale, „de o deosebita acuratete a executiei grafice”. Subiectele abordate sunt insa mult mai numeroase, totalitatea lor asigurand coerenta si sensul acestui demers inedit.

Expozitia „Desenele pictorului Eftimie Modâlcă” va fi deschisa toata luna februarie, iar intrarea este libera.

Eftimie Modalca
Născut la 3 august 1936 – Cerna, Hunedoara
Studii:
1950 -1954 – Şcoala Medie Tehnică de Arte Plastice Timişoara, profesori: luliu Podlipny şi Francisc Ferch.
1954 -1960 – Institutul de Arte Plastice ”Nicolae Grigorescu” Bucureşti, secţia Artă Monumentală, profesori: Rudolf Schweitzer Cumpănă, Ghiţă Popescu, Mac Constantinescu şi Gheorghe Labin.
1957- Bucureşti – Expoziţie consacrată Festivalului Mondial al Tineretului de la Moscova (obţine menţiune specială a juriului internaţional)
1957- Praga – Expoziţie studenţească de grup
1963 – Se stabileşte la Braşov
1964 – Este primit ca membru al Uniunii Artiştilor Plastici din România
1968 -1990 – Preşedinte al Uniunii Artiştilor Plastici din Braşov
1980 -1990 – şeful Oficiului de Patrimoniu Braşov
1968 şi 1971 – Premiat cu ”Ordinul Meritul Cultural”
1975 – Centrul Internaţional de Biografii din Cambridge îi publică biografia în paginile Dicţionarului de Artă ”International Who’s in Art and Antiques”, ediţia a ll-a
1963 -1990 – participă frecvent la expoziţiile judeţene, anuale sau de grup precum şi la bienalele sau expoziţiile naţionale, respectiv la peste 25 de expoziţii republicane.

EXPOZIŢII PERSONALE

1961-1991 deschide peste 25 expoziţii personale la Braşov, în ţară şi străinătate
Deva (1961, 1972)
Hunedoara (1962)
Braşov (1964, 1966, 1968, 1970, 1973, 1974, 1976, 1979, 1980, 1981, 1983, 1986, 1989)
Bucureşti (1970, 1977, 1983)
Sf. Gheorghe (1977, 1986)
Cluj-Napoca (1979)
Făgăraş (1980)
Timişoara (1983)
Paris (1990)
Marsilia (1991)EXPOZIŢII INTERNAŢIONALE

1957 – Praga – Expozitie studenteasca de grup
1969 – Laufen, Bavaria – Expozitie de grup braşoveana – Londra – Galeria Guggenheim – Expozitie internationala cu lucrari achizitionate din Romania
1973 – Kohlscheid, Achen – Expozitie de grup braşoveana – Bruxelles – Centrul Cultural- Expozitie de grup – Wroclaw – Expozitie de grafica brayoveana
1974 – Lisabona – Fundatia Caluste Gulbenkian – Expozitie de grafica – Malbz, Kosice – Bienala Internationala de Arta Plastica – Barcelona – Concursul International de Desen ”Juan Miro” – Moscova – Expozitie de arta romaneasca – Berlin – Expozitie de arta romaneasca
1977 – Barcelona – Concursul International de Desen ”Juan Miro” – Moscova – Expozitie de arta romaneasca
1981 – lalta (Crimeea) – Expozitia Simpozionului de Creatie
1982 – Rijeka, lugoslavia – Bienala Internationala de Arta Plastica
1985 – Berlin – Expozitie de arta romaneasca
1991 – Medium 2, Sf. Gheorghe – Muzeul de ArtaARTA MONUMENTALA

1974 – Vitraliu – Casa de Ştiinta şi Tehnica Braşov
1976 – Fatada Casei de Cultura Fagaraş – compozitie metal
1979 – Intreprinderea de Autocamioa- ne Braşov – element decorativ (metal)
1980 – Fatada Intreprinderea de Autocamioane Braşov – mozaic (429 mp)

RESTAURARE

1980 – Biserica Sf. Nicolae – Schei, Braşov
1980-1982- Biserica Cheia – Bran, Braşov

TEHNICI ABORDATE IN CREATIA SA

(altele decat pictura in ulei)

GRAFICA – linogravura, xilogravura, litografie, pointe-seche, acuarela, pastel, tuy, penita, ilustratie de carte, ex-libris, grafica publicitara, vignete, colaj, afiş

ARTA DECORATIVA – sculptura decorartiva, panou decorativ, lemn pictat, in relief, obiecte decorative, mobilier lemn incrustat yi pictat, vitraliu, mozaic, metal PICTURA MURALA – fresca gi restaurare fresca RESTAURARE – panza, pictura ulei, lemn, icoana tempera

TABERE DE CREATIE

1972 – VICTORIA, Bra~ov
1975, 1980 – LAZAREA, Harghita
1981 – CRIMEEA, lalta – Simpozion International

CALATORII DE STUDII

Bulgaria, Ungaria, Polonia, Cehoslovacia, Olanda, Rusia, Crimeea, Germania

LUCRARI IN COLECTIA MUZEELOR DIN TARA

Braşov, Galati, Sf. Gheorghe, Alba-lulia, Deva, Craiova, Mediay, Lazarea Harghita, Victoria, Bucure~ti si altele.

LUCRARI IN COLECTII PARTICULARE DIN STRAINATATE

Suedia, Germania, Siria, lugoslavia, Austria, S.U,A., Italia, Olanda, Belgia, Franta, Anglia, Elvetia ~i Israel.

LUCRARI REPRODUSE IN DIFERITE PUBLICATII

TINERETE FARA BATRANETE, (Folclor din reg. Hunedoara) de Constantin Clemente – 1961, pag. 9, 47, 73, 129, 153, 185, 205.
ARTA PLASTICA nr. 6 – 1967, pag. 33
CUMIDAVA II – 1968, pag 376, fig. 8
AUREL VLAICU -Viata yi opera, de ing. Constantin Gheorghiu, Editura Militara – 1973, pag. 264.
PICTURA CONTEMPORANA ROMANEASCA, de lon Frunzetti – Editura Meridiane – 1974, pa, 60.
MAGAZIN ISTORIC nr. 10 – 1974, pag,l.
PICTORI DIN BRA$OV, de Mihai Nadin, Editura Meridiane – 1975, pag. 1, 61.
DICTIONARUL ARTI$TILOR ROMANI CONTEMPORANI, de Octavian Barbosa, Editura Meridiane – 1976, pag. 333.
ARTA ’76 nr. 2-3 – 1976, pag. 72.
WEGGEFAHRTEN ZEITGENOSSEN – Bildende Kunst aus drei Jahrzehnten – DDR – 1979, pag. 376 lll
PICTORI CONTEMPORANI – 1980- Editata de Uniunea Artistilor Plastici din Romania.
ARTA ROMANEASCA MODERNA gl CONTEMPORANA, de Vasile Florea, Editura Meridiane – 1982 pag. 362.
PICTURA ROMANEASCA, de Vasiie Dragut, Vasile Florea, Dan Grigorescu, Marin Mihalache – Editura Meridiane – 1976, pag. 418.
OMAGIU – Editura politica – 1978, pag. 509,
STUDII gl CERCETARI DE ISTORIA ARTEI – T.24/1977. Editura Academiei R,S.R. – pag. 39.
ENCICLOPEDIA ARTI$TILOR ROMANI CONTEMPORANI – vol. II, Ed. APC. 2000, Bucuresti -1998.

LUCRARI AFLATE IN COLECTII DE STAT ŞI PARTICULARE

– Muzeul National de Arta -Bucureşti – Muzeul de Arta – Braşov – Muzeul Judetean Hunedoara – Deva (Sectia de arta) – Muzeul Judetean Covasna – Sfantu Gheorghe (Sectia de arta) – Muzeul din Gheorgheni – Lazarea – Muzeul de Arta din Craiova – Muzeul de Arta al orasului Mediay – Colectia de arta moderna Galati – Colectia particulara ”Dr, Emil Bologa” – Muzeul de Arta din lalta – Colectia particulara ”Aldo Palladini” – Roma – Colectia particulara ”John Ross” – New York – Alte colectii particulare din Germania, Suedia, Elvetia, Israel, Siria şi lugoslavia.

La 3 iunie 1991 se stinge din viata prematur, la varsta de 54 de ani.

Cristina Lincu

 

Articole din aceeași categorie:

Comments

comments

Leave a Reply