Tetkron. Bepco. Bani publici. Interese.

Frica păzea odată pepenii. Palma-n fund și în concediu. Consilierii majorității controlate de Scripcaru nu doresc dezamorsarea situației. Soluția de rezervă ne poate costa 10 milioane de euro. O căciulă de bani buni dacă nu se inventa DNA-ul. Cine plătește? Noi, toți brașovenii! Se dorește inducerea unui sentiment anti DNA prin crearea unei presiuni a societății civile asupra jusțiției care trebuie scoasă vinovată!

Gazeta Brașovului:  Bună dimineața, matinal cu unul dintre consilierii locali responsabili cu activitatea Tetkron, implicat în acest blocaj.

Cătălin Leonte: Toți consilierii locali, teoretic, sunt responsabili sau ar trebui să fie responsabili cu activitatea Tetkron chiar dacă nu se prezintă toți la ședințele Adunării Generale a Acționarilor pentru că prin statut toți consilierii locali sunt totodată și membri în AGA.

G.B: Iată ce dur a început Cătălin Leonte, unul dintre consilierii locali destul de vocali în această situație, nu…

C.L.: Atâta timp cât doare sau are un potențial social extraordinar de mare că nu mai departe de două săptămâni de acum încolo, teoretic ar trebui să înceapă grădinițele, ar trebui să înceapă școlile și lipsa apei calde, mă îndoiesc că cineva de la Sanepid le-ar da un aviz de funcționare, fapt pentru care trebuie să ne gândim din timp şi nu să o lăsăm pe ultima sută de metri.

G.B.: Haideți să o luăm puțin cronologic, o situație la care s-a ajuns datorită unui blocaj în urma unei acțiuni a DNA. Bepco este o firmă privată care produce energie, apă caldă, Tetkron este urmașa defunctei CET care a preluat…

C.L.: …activitatea de transport de agent termic și distribuție fără producere, CET-ul avea și producerea de agent termic, în fine pe acea platformă a CET-ului, energofag, cu un randament foarte mic, pe cărbune, la fel ca toate CET-urile din țară a intrat în colaps și cu datorii extraordinar de mari.

G.B.: Bun, Tetkron este o firmă patronată de Consiliul Local, în urma contractelor, și aici vreau să recapitulăm, încheiate între Consiliul Local respectiv Tetkron și Bepco, Direcția Națională Anticorupție a întreprins o acțiune în care a adus niște acuzații pe care noi nu le discutăm pentru că nu suntem justițiari.

C.L.: Și nici nu este bine să ne referim la ele în momentul de față.

G.B.: O să revenim puțin la această acțiune a DNA și o să explicăm atunci de ce. În urma acestei acțiuni între multe alte persoane, sunt implicați, cercetați penal, primarul George Scripcaru, Mihai David și Simina Costan care patronează Bepco. Au existat, multe, multe discuții, scandaluri legate de Bepco care a fost acuzată că practică un şantaj la adresa Tetkron dacă nu se virează la timp sumele de bani. A făcut şi nişte discounturi la un moment dat cam de 10 milioane de lei, a scris presa, pentru anumite facturi. Dar am ajuns astăzi în situaţia în care Bepco a somat Tetkron ca până la data de 23 august din suma de 15 milioane de lei…

C.L.: 11 milioane şi jumătate de lei…

G.B.: Cam 3 milioane jumate de euro, aproximativ. Haideţi să explicăm pentru că presa a fost foarte evazivă cu ce s-a întâmplat la ultima şedinţă şi de ce nu se poate debloca situaţia.

C.L: În primul şi în primul rând nu aş dori să discutăm în termeni de vinovăţie pentru că asta ar presupune a asculta toate părţile implicate, fiecare cu argumentele ei, ideea de bază este că astăzi suntem într-o situaţie de blocaj ori asta nu poate să o nege nimeni. De ce suntem într-o situaţie de blocaj? Pentru că astăzi societatea Tetkron este o societate care nu mai este condusă de nimeni. De ce acest lucru? Pentru că această societate prin statutul ei este condusă de nişte directori executivi, director economic, director general sau director coordonator sau ar fi trebuit să fie la ora actuală condusă de acei directori, însă aceştia în urma evenimentelor din ultima perioadă, unul dintre ei şi-a dat demisia iar celălalt a solicitat să fie transferat înapoi pe funcţia pe care a avut-o anterior, respectiv de economist în cadrul departamentului economic al Tetkron. Ce se întâmplă mai departe? Deci primul palier al conducerii executive lipseşte. Mai departe. Mergem la palierul doi respectiv al Consiliului de Administraţie. Consiliul de Administraţie care a fost numit în urmă cu un an, un an şi ceva pentru că până atunci nu exista acest palier în actul constitutiv al societăţii şi conducerea societăţii era realizată de conducerea executivă şi după aceea de către AGA s-a ajuns la concluzia că este bine să existe acest palier intermediar de administratori care s-a dorit să fie şi plătiţi deşi…

G.B.: Consiliul de Administraţie este compus din?

C.L.: Cinci persoane dintre care doi membri ai executivului Primăriei Braşov, respectiv două persoane care au şi funcţii de conducere în cadrul Primăriei Municipiului Braşov (Horga-director investiții în Primăria Brașov, Radu Claudia – director compartiment contabilitate Primăria Brașov, n.r.) şi trei persoane care sunt din afara Primăriei, respectiv, în fine, nu îndeplinesc niciun fel de funcţie în executivul Primăriei Braşov. Situaţia de moment însă este următoarea, din cinci persoane, două şi-au dat demisia în momentul de faţă şi încă trei au restricţionate acţiunile de către magistraţi, fapt pentru care nu pot să-şi exercite nici într-un fel atribuţiunile pe care le au conform actului constitutiv al societăţii şi fişei postului.

G.B.: DNA-ul are clar în acest moment o mapă în lucru peste care nu se poate băga nimeni…

C.L.: Sigur că da…

G.B.: Consiliul Local nu poate lua măsuri legale? Constitui un nou Consiliu de Administraţie?

C.L.: Bineînţeles că se poate. Or, asta ar fi trebuit să fie şi acţiunea pe care în urmă cu o săptămână la Adunarea Generală a Acţionarilor am şi propus acest lucru, să se iasă din acest impas, din păcate au fost doar cinci voturi pentru, oameni care, în fine, nu suntem neapărat din acelaşi partid politic.

G.B.: Puteţi să daţi nişte nume?

C.L.: Sigur, colegul meu Răzvan Popa alături de mine, domnul Werner Braun de la FDGR, iar din partea UDMR, domnul Szente Ladislau care este şi decanul de vârstă al colegilor noştri care avea şi mandat din partea colegului dânsului, fapt pentru care în fine o dată vorbim de decanul de vârstă al consilierilor locali care a văzut clar că suntem într-o situaţie de blocaj din care trebuie să ieşim doar cu o acţiune reală şi Werner Braun, un manager care coordonează societăţi cu o mie de angajaţi care ştie foarte clar, pragmatic fiind, că dintr-o situaţie de criză se iese luând nişte măsuri, nu stând să aştepţi să vezi ce se întâmplă, să perpetuezi aşa o situaţie.

G.B.: Au fost şi persoane împotrivă?

C.L.: Majoritatea au fost împotrivă.

G.B.: Vorbim de consilieri locali.

C.L.: Absolut toţi consilierii locali ai majorităţii din Consiliul Local.

G.B: Care au fost motivele sau justificările lor pentru care au fost împotrivă?

C.L.: Teama. Doar teama. Acesta este cuvântul de ordine de fapt care în momentul de faţă blochează instituţional această societate. De ce apare teama şi de ce unii o resimt atât de acut îmi scapă şi nici nu aş vrea să avansez idei în momentul de faţă. Dar atât la nivelul conducerii executive a societăţii deşi prin statutul societăţii, prin atribuţiunile pe care le au în fişa postului ei trebuiau să facă toate cheltuielile sau toate demersurile legate de buna funcţionare a societăţii, asta însemnând că contractele aflate în derulare trebuiau respectate şi achitate.

G.B.: Vă întreb, teama de a înlocui acel consiliu? Care ar fi dus, posibil, la plata acestor sume datorate de Tetkron? Teama de a nu fi şi ei luaţi la întrebări?

C.L.: Exact.

G.B: Adică să înţelegem că dumneavoastră v-aţi asumat să rezolvaţi o situaţie de criză cu riscul de a fi chemaţi să spuneţi de ce aţi dat 11 milioane de lei din fonduri publice?

C.L.: Din punctul meu de vedere situaţia se prezintă în felul următor. În momentul de faţă dincolo de cercetările magistraţilor care îşi urmează cursul asupra unor persoane, asupra unor contracte, întrebarea noastră în cadrul AGA a fost: există cumva din partea magistraţilor vreo restricţionare a contractelor aflate în derulare? Răspunsul a fost: nu. Ca urmare atât cât legea nu distinge, putem să facem o grămadă de supoziţii, putem să ne temem, este firesc, dar dacă mergem pe principiul drobului de sare nu o să mai ieşim nici pe stradă că bate vântul şi o să ne cadă o ţiglă în cap şi ce facem.

G.B.: Mai sunt două supoziţii, una a noastră. Observând şi am zis că revenim la această cercetare fără să ne băgăm peste ea am observat o mişcare în spaţiul virtual, tot felul de justiţiari care au venit să spună, este extraordinar,  merge bine, DNA-ul care acţionează la comandă politică, care ni s-a părut ciudată şi înclinăm să credem că această tergiversare nu urmăreşte decât să pună presiune prin societatea civilă, prin opinia publică, o presiune incorectă pe justiţie. Putem interpreta aşa?

C.L.: Putem să interpretăm.

G.B.: Haideţi să vă spunem de ce. Primarul Braşovului a delegat competenţe.

C.L.: Sigur că da. Nu de astăzi ci mai demult, din luna decembrie. Şi asta vreau să spun că activitatea societăţii Tetkron că şi de aici din punctul meu de vedere se ridică o sumedenie de întrebări, activitatea aceasta de încălzire a oraşului a fost delegată către doamna viceprimar Adina Durbacă.

G.B: Care la rândul ei este în concediu.

C.L.: Care, staţi un pic, până a pleca în concediu, nu era în concediu, nu s-a prezentat la niciuna dintre şedinţele AGA şi mai mult decât atât nici nu a informat asupra situaţiei potenţial explozive de la Tetkron, societate aflată în coordonarea dânsei din punct de vedere al responsabilităţilor pe care le are în momentul de faţă şi nu a sesizat Consiliul Local asupra acestui lucru. Noi, consilierii locali am aflat de problemele reale de la Tetkron abia săptămâna trecută când ne-am adunat în şedinţa AGA. Deşi din partea societăţii au fost sumedenii de semnale de alarmă în ultimele două luni, comunicări către doamna viceprimar, către Consiliul Local, în scris la care au primit un răspuns aiuritor, Consiliul Local nu are niciun fel de calitate în această situaţie. Drept este că din punct de vedere strict formal există aici o mică diferenţă tehnică. Nu Consiliul Local are, ci consilierii locali, membrii ai AGA. Dar totuşi să dai un astfel de răspuns fără să informezi consilierii locali asupra situaţiei de fapt şi a potenţialului de blocaj la anvergura aceasta şi la dimensiunea socială pe care o implică mie mi se pare, extrem, extrem de ciudat. Ar trebui să clarificăm, însă că tot am spus de dimensiunea socială a acestei blocade care se întâmplă în acest moment la Tetkron Braşov. Trebuie să înţeleagă toată lumea despre ce este vorba, sunt 11.464 de apartamente care sunt încă racordate la acest sistem centralizat. În principiu sunt persoane vulnerabile din punct de vedere social pentru că dacă ar fi avut bani s-ar fi debranşat de mult şi şi-ar fi pus centrale proprii şi de asemenea avem branşate la sistemul centralizat şcoli, grădiniţe, creşe. Drept este că toate acestea din urmă au şi alternativ centrale proprii dar care nefuncţionând în ultimii ani nu ştim dacă mai funcţionează, dacă sunt avizate şi aşa mai departe.

G.B.: Adică tehnic aveţi o cutie care e pusă pe perete. Şi atât.

C.L.: Şi există sistemul în interior.

G.B.: Un sistem al Tetkronului care produce pierderi. Din câte ştim Consiliul Local şi Primăria nu au investit bani în retehnologizarea şi înlocuirea acestor linii de transport.

C.L.: Liniile de transport în proporţie de 50 la sută sunt cele din 1989.

G.B.: Cine plăteşte pierderile?

C.L.: Tetkron. Consiliul Local acoperă pierderile din banii noştri, ai tuturor, respectiv din impozite şi taxe. Că asta e sursa de finanţare a Consiliului Local.

G.B.: Noi ne menţinem părerea că se doreşte o situaţie până când cineva va veni  cu o soluţie salvatoare şi ţinând cont de mesajele din spaţiul virtual, se doreşte o presiune pe justiţie ceea ce nu este corect.

C.L.: N-ar fi corect să fie aşa şi mă îndoiesc.

G.B.: Şi mai este o supoziţie, umblă pe la colţuri ţinând cont de faptul că Răzvan Popa, dumneavoastră ca şi consilieri locali aţi fost cei mai vocali, au existat acuze sau insinuări din partea altor consilieri locali că aveţi interes de la partid prin schimbarea acestui Consiliu de Administraţie să vă puneţi acolo nişte oameni.

C.L.: Asta este o mare prostie pentru că dincolo de a fi sau nu vocali într-o situaţie de criză şi a dori să deblochezi o situaţie pe care nu tu ai creat-o, majoritatea din Consiliul Local nu schimbă acest lucru şi fapt pentru care numirea unui alt consiliu de administraţie este făcută tot de către majoritate, deci nu de noi, oricât de vocali sau nevocali am fi.

G.B.: Am văzut una din ultimele declaraţii făcute pe tema de…

C.L.: Staţi un pic, atunci mergem prin extrapolare, mai departe. Ce interese ar avea Werner Braun sau ce interese ar avea colegii de la UDMR.

G.B.: O întrebare tehnică pentru consilierul Cătălin Leonte care este şi economist…

C.L.: …nu sunt economist, sunt jurist cu o activitate bogată de management şi am condus şi peste patru mii de oameni.

G.B.: Cât timp noi toţi mai putem suporta? Adică trecem această iarnă că nu avem încotro, cât timp mai putem suporta aceste pierderi?

C.L.: Bun, să ne suportăm am putea să ne suportăm ca în ultimii doi sau trei ani. În momentul de faţă dacă e să judecăm prin prisma faptului că plătim toţi pentru a beneficia numai unii nu este corect. Dar dacă judecăm prin prisma faptului că întotdeauna bugetele sunt clădite şi pe un principiu al solidarităţii pentru că s-ar adânci diferenţele sociale între cei care au şi-şi pot permite şi cei care nu au ar genera nişte tensiuni sociale este o temă de discuţie. Un lucru este foarte clar, se poate retehnologiza toată această activitate de transport, de fapt, în ceea ce priveşte cartierul Tractorul prin semnarea contractului cu cei de la Fondul Româno-Elveţian se vor elimina toate pierderile în sistemul de transport centralizat în cartier.

G.B.: Nu putem să izolăm acum 11 mii de oameni, grădiniţe, şcoli pentru că…

C.L.: Mai ales că nu sunt toţi la grămadă. Nu putem să enclavizăm. Sunt în toate cartierele.

G.B.: Dumneavoastră gândiţi socialist. Gândiţi şi prin prisma aceasta socială. Noi ne gândim că până la urmă, an de an sunt taxe şi impozite cu care s-ar putea face altceva şi vă întreb aşa, Bepco este o firmă privată, Tetkronul este o firmă privată care trebuie să facă bani. De ce nu se investesc mai mulţi bani în această retehnologizare de care pomeneaţi că a început în cartierul Tractorul, de ce nu se investesc bani publici ca să facă şi Tetkronul să facă profit. Tot dăm, tot dăm, cât dăm?

C.L.: Întrebarea ar fi alta, de ce nu facem în aşa fel încât Tetkron care este firma municipalităţii să producă şi ea bani. De ce? Pentru că banii se produc prin producţia de energie prin cogenerare. Or, nu împiedică nimeni societatea Tetkron astăzi să facă nişte investiţii în următorii, unul, doi ani de zile să-şi cumpere propriile motoare în cogenerare, să producă curent electric, pe care le-ar folosi tot municipalitatea la şcoli, grădiniţe, iluminat public, surplusul l-ar putea vinde pe piaţa liberă şi atunci ar fi o societate care ar în cel mai rău caz ar fi pe zero. Nu ar face profit dar pentru a desfăşura o activitate şi cu impact social nu ar mai cheltui suplimentar. Şi atunci ne întoarcem la…

G:B.: …ne întoarcem la ceea ce spuneam şi la ceea ce acuzăm, la interese. Vin la declaraţia consilierului local ALDE, Adrian Atomei, fost viceprimar. Ni se pare ca ciudat ca el persoană publică care cunoaşte situaţia, să vină să spună, doamna Durbacă nu are nicio vină, doamna Durbacă care are sarcini clare de la primarul Braşovului nu a făcut nimic /…/ Consilierul Adrian Atomei oare are un plan de redresare a situaţiei sau pur şi simplu se poziţionează către o tabără?

C.L.: /…/ însă un lucru este cert, atât timp cât primeşti o responsabilitate, trebuie să ţi-o şi asumi. De ce? Pentru că responsabilităţile vin la pachet cu nişte obligaţii de care trebuie să te achiţi. Sigur că este frumos să fii pe o funcţie publică, de demnitate publică, primar, viceprimar să ai o putere, să coordonezi, başca mai eşti şi plătit pentru asta că nu este o activitate benevolă ca în cazul nostru al consilierilor locali care suntem în AGA la Tetkron ajungem în situaţia în care când trebuie să te achiţi de obligaţii fugi de ele, fugi de responsabilităţi or nu mi se pare corect acest lucru nici din punct de vedere etic şi nici din punct de vedere politic. Părerea mea este că această persoană dacă ne referim la doamna viceprimar, din punct de vedere politic dacă nu acum şi până la urmă actul demisiei este un act unilateral, nu poţi să forţezi pe cineva să-şi dea demisia dacă nu vrea dar din punct de vedere politic atâta timp cât nu a gestionat corect, managerial nişte situaţii de criză, respectiv luând nişte măsuri, făcând nişte informări şi a adoptat cea mai păguboasă poziţie posibilă, respectiv aceea de a nu face nimic, din punctul meu de vedere, din punct de vedere politic pe următorul orizont de timp, se descalifică.

G.B.: Dacă situaţia generată, aţi spus clar, inclusiv prin aportul doamnei viceprimar va aduce prejudicii, îi este imputabil? Cui îi este imputabilă? Vrem să ştim cui. Pe cine putem da în judecată, debranşat fiind, pe Cătălin Leonte pe doamna viceprimar Durbacă, pe primarul George Scripcaru?

C.L.: Acesta este exact punctul de vedere pe care l-am avut şi l-am consemnat în şedinţa AGA de săptămâna trecută în care am spus, aceste inacţiuni ale voastre din acest moment produc nişte prejudicii, prejudicii care se traduc până la urmă în sume de bani cu titlu de penalităţi, penalităţi pe care ni le cer furnizorii. Ori acelea nu este corect să fie decontate tot din banii braşovenilor ci se raportează exact la persoanele care aveau responsabilităţi conform fişei postului şi conform actului constitutiv al societăţii, respectiv conducere executivă, consiliu de administraţie, să spunem că consiliu de administraţie este indisponibilizat din nişte cauze obiective dar mai departe şi de către cei care coordonează din punct de vedere legal societatea. Ori, lor le este opozabil şi nu găsesc că este corect ca toate bâlbâielile, nepriceperile şi aşa mai departe să fie decontate după aceea tot din taxele şi impozitele noastre de către noi toţi. Nu este corect.

G.B.: O ultimă întrebare. Poate situaţia fi rezolvată?

C.L.: Poate fi situaţia rezolvată. Trebuie să se înţeleagă foarte clar.  Nu vorbim de nişte sume suplimentare comparativ cu anii anteriori ba din contră vorbim de sume mai mici cu 1-2 milioane de lei faţă de anii anteriori, sumele au fost prinse în bugetul municipiului Braşov, al CL Braşov de la constituirea bugetului pe anul în curs din luna ianuarie a anului acesta, singurele probleme sunt cele legate de faptul că cei care trebuiau să facă demersuri din punct de vedere legal de a prezenta societăţii, Adunării Generale a Acţionarilor şi după aceea propuneri de hotărâri Consiliului Local, nu au făcut acest lucru în ultimele două luni de zile

G.B.: Dacă nu veţi debloca situaţia din diferite motive, sunteţi pregătiţi să puneţi în funcţiune acele centrale auxiliare şi cu ce costuri?

C.L.: Costurile ar fi undeva în jurul a 10-11 milioane de euro…

G.B.: …faţă de 3 milioane jumătate cât este datoria actuală.

C.L.: Asta ar fi investiţia pe care ar trebui să o facem dar din momentul respectiv am fi pe picioarele noastre iar orizontul de timp în care s-ar putea realiza această investiţie ar fi de minim un an, un an şi jumătate ceea ce înseamnă că un sezon de iarnă, frig. Întrebarea este colegii consilieri locali care nu au fost în concediu şi nu au anunţat la Consiliul Local că sunt în concediu cum ar fi firesc de ce nu s-au prezentat la AGA măcar să vină şi să vadă problemele cu care se confruntă societatea şi implicit comunitatea braşoveană

G.B.: Poate le e frică de DNA?

C.L.: Ăsta este răspunsul. Sau vrea să se ferească de diverse discuţii ulterioare. Eu pot să înţeleg teama, este umană dar în momentul în care îţi este teamă şi eşti blocat de această teamă, dă-ţi demisia şi lasă pe altcineva.

Articole din aceeași categorie:

Comments

comments

Leave a Reply