Saptămânal pe hârtie, zilnic pe internet

Veniți de ne furați!

Orice demonstrație a faptului că românul este jefuit de propriul său stat are caracterul unui truism. A intrat în zona vocabularului. Filonul este, desigur, veșnic speculat mai cu seamă de presa care se arată a fi zglobie în zona populismului.

Doar că, din cauza clișeului, pierdem din vedere un actor cel puțin tot atît de important în acest spectacol: marile companii – nici una românească – din domeniul energiei. Propun să facem demonstrația pe companiile petroliere. Este adevărat, statul face gușa mare din taxele – multe și mari – din prețul de pompă al carburanților. Dar să nu credeți cumva că alde OMV Petrom, Mol, LukOil, Rompetrol devin costelive. În ruptul capului.

Deși declarația de principiu susține că prețul la pompă este dat în principal de cotațiile petrolului pe piața internațională, adevărul este departe. Și iau ca termen de comparație prima săptămînă a lunii inauarie 2015 cu similara din 2016.

În 7 ianuarie 2015, petrolul era cotat, pe piața internațională, la 50 de dolari pe baril. Prețul benzinei standard (95 CO), la pompă varia între 5.10 lei 5,25 lei/litru. Iar TVA-ul era de 24%.
Și acum să sărim fix peste un an: 7 ianuarie 2016. TVA-ul a scăzut de la 24 la 20%. La 5,10 lei/litru, asta ar fi trebuit să scadă prețul carburanților cu circa 16 bani. Dar, în ecuație, mai apare un element: barilul de petrol. Care a ajuns la cotația de 32,66 dolari pe baril. A scăzut cu 34,68%.
Și acum să vedem evoluția prețului la pompă: din 1 ianuarie, ca urmare a reducerii TVA, cîteva zile prețul la pompă chiar a scăzut semnificativ, benzina standard ajungînd, la OMV Petrom, de exemplu, în zona lui 4,60 lei/litru. Pentru ca apoi să sară perfid la 4,88 – 4,96 lei/litru (de la Petrom la Mol și ceilalți). A crescut cotația barilului? Nici poveste, dimpotrivă, a scăzut. La 31 decembrie 2015, barilul de petrol era cotat la 53,13 dolari. La 7 ianuarie 2016, la 32,66 dolari. O scădere și mai mare față de 7 ianuarie 2015. De 38,53% Dar benzina, nici vorbă să țină pasul cu piața interțională. Și nici motorina. La ora actuală, față de prețul la pompă, prețul carburantului a scăzut cu un maxim de 10%. Dar TVA a scăzut cu 4% iar prețul petrolului cu aproape 40%. O logică elementară indică faptul că litrul de benzină și motorină ar trebui să graviteze în jurul cifrei de 4 lei. În realitate este cu o cincime mai mare. Aproximativ.
Avantaj primire pentru companiile care dețin monopolul vînzării de carburant auto la pompă. Nici una națională.

La alimente a scăzut TVA-ul din vară. Pe moment, au scăzut și prețurile. La ora actuală au revenit la ce a fost, ba chiar mai mult. Evident, în zona de hipermarketuri. La retaileri. După 1 inauarie, deși TVA-ul la utilități a coborît cu patru procente (energie electrică, termică – și am în vedere zonele de depozitare, care generează costuri), prețurile produselor alimentare au urcat cu voioșie. Două exemple: cartofii (dar și rădăcinoasele și fructele) au urcat cu zeci de bani la kilogram (cartofii de 1,60 la 1,80, de exemplu – cei autohtoni, nu cei din Polonia sau Olanda). Iar carnea s-a scumpit între 10 și 20%. Nu pentru că ar fi crescut cererea, dimpotrivă, după sărbători s-a dus la vale semnificativ.

Avantaj retaileri. Nici una dintre companii nefiind națională. Iar lista continuă. Peste tot unde sînt companii nici una națională.

Desigur, statul român are instrumente cu care ar putea controla și stopa fenomenul. Stau în mîinile tehnocraților de la Ministerul Finanțelor Publice. Doar că aceștia, la rîndul lor, sînt prea preocupați să jefuiască contribuabilul român.

Cornelius POPA

Abonează-te la newsletter
Sign up here to get the latest news, updates and special offers delivered directly to your inbox.
You can unsubscribe at any time
Comentarii
Loading...