Aeroportul Brașov trebuie realizat prin noi înșine

Dragi braşoveni, săptămâna aceasta a avut loc şedinţa ordinară a Consiliului Local Braşov şi prima întâlnire oficială dintre Primărie şi Consiliul Judeţean Braşov, având ca subiect principal ratificarea parteneriatului pentru proiectul aeroportului din Braşov. După cum mulți dintre dumneavoastră știți deja, finalizarea aeroportului din Brașov este unul dintre cele mai importante obiective ale mele, din poziția actuală de consilier local și candidat la Primăria Brașov, dar și din rolul meu de locuitor al acestui oraș, pentru care mobilitatea și infrastructura bine dezvoltate sunt chestiunile cheie pentru un oraş european. În cadrul acestei şedințe am avut ocazia să subliniez o propunere semnificativă pentru realizarea acestui proiect, care să sprijine întreg demersul de construcţie a aeroportului, despre care se discută de atâţia ani, dar pe care încă nu au reuşit să-l ducă la capăt nici până astăzi aici. Municipiul Braşov a încheiat anul 2015 cu un excedent bugetar de 90 de milioane de lei, ceea ce ne dă ocazia să folosim aceşti bani în investiţii noi şi folositoare oraşului. Aşadar, de ce să nu investim suma provenită din banii brașovenilor în construcţia noului aeroport? În loc să ne facem un plan deficitar de împrumut din bănci pentru banii necesari acestui proiect, nu mai bine folosim excedentul bugetar actual în beneficiul comunităţii noastre, aducând astfel un impact pozitiv asupra întregii regiuni? Încă din anul 2013 am susţinut cu tărie, atât în spaţiul online (pe blogul personal și în social media), cât şi în presa braşoveană, faptul că cea mai bună abordare a problemei fondurilor necesare pentru construcţia acestui aeroport este crearea unui parteneriat public între Primăria Municipiului Braşov şi Consiliul Judeţean Braşov, pentru ca împreună să ducem la bun sfârşit acest proiect strategic de infrastructură zonală. Pe parcursul celor trei ani de mandat, dragi braşoveni, am făcut posibile organizarea mai multor delegaţii de consultări şi căutări de sprijin în Europa, în oraşe mari şi moderne precum Viena, München, Nürnberg şi Salzburg, pentru a găsi cele mai bune metode care să propulseze oraşul nostru în topul ora- şelor importante ale lumii ca număr de turişti şi performanță economică. Ca atare, am inițiat alături de alți brașoveni inimoși un proiect de succes cu oraşul Nürnberg (proiectul de înfrăţire a celor două oraşe), contribuind la creşterea numărului de turişti pe care Braşovul i-a avut în toţi aceşti ani – în 2015 am avut cel mai mare număr de turişti de până acum, cu 16,2% mai mulţi faţă de 2014.

Primarul nu a sprijinit ideea unui parteneriat public

Deşi în toţi aceşti ani primarul oraşului nostru nu a sprijinit ideea unui astfel de parteneriat public, blocând de fiecare dată proiectul în anumite momente cheie de decizie (o cauză fiind indicaţiile pe care le primea de la Bucureşti, probabil – ceea ce este inadmisibil pentru mine, atât ca cetăţean, cât şi ca simplu coleg de muncă sau om), mă bucur să văd că toată munca de promovare intensă şi căutare de sprijin pe care am depus-o pentru acest proiect a dat roade în cele din urmă. Actualul primar George Scripcaru, cel mai probabil din nevoia de a se pregăti pentru alegerile care urmează să aibă loc în acest an, şi-a dat seama că propunerea mea de a face parteneriat cu Consiliul Judeţean Braşov este singurul drum viabil care să ducă la construirea unui aeroport internaţional la Braşov, aşa că a fost de acord cu această propunere de parteneriat. Salut, astfel, schimbarea de perspectivă a domnului primar Scripcaru, al cărui mandat se termină în luna iunie a acestui an. Mai bine mai târziu, decât niciodată. Motivul pentru care cred cu tărie că acest parteneriat dintre cele două instituţii publice braşovene este unul puternic îl reprezintă exemplele de bune practici pe care colaborarea mea cu reprezentan- ţii oraşelor europene ni le-au oferit. Aşa cum am susţinut în mai multe ocazii până acum, aeroporturile din München, Nürnberg şi Salzburg sunt gestionate în astfel de parteneriate publice, asemănătoare cu cel dintre Primărie şi Consiliul Judeţean Braşov. Avantajele construcției unui aeroport în Brașov sunt de natură economică, socială și administrativă, atât la nivel de oraș, cât și la nivel de județ sau regiune. Datorită acestui aeroport, Braşovul va înregistra un adevărat boom economic – aşa cum s-a întâmplat şi în cazul orașelor mai sus menționate sau din țară, a Clujului – noii investitori străini devenind dispuși să se extindă în România, aducând cu ei noi locuri de muncă, crescând nivelul de trai și, foarte important, perspectivele tinerilor brașoveni.

Și la noi se poate!

Din punct de vedere social și administrativ, aeroportul din Brașov va transforma orașul într-un nod zonal, strategic de infrastructură, aducând mai aproape oameni și eficientizând resursele orașului. Reluând un exemplu dat pe blogul meu, aeroportul din Salzburg este cel mai profitabil aeroport regional din Europa. Este administrat printr-un un parteneriat public de stat între Landul Salzburg (75% din acțiuni) și Primăria orașului Salzburg (25% din acțiuni) și este un excelent exemplu de management și de bună practică a autorităților locale. Și la noi se poate! Ba chiar mai mult, conducerea aeroportului din Salzburg dorește să discute în detaliu cu o delegație bra- șoveană de specialitate pentru a ne învăța cum să realizăm un aeroport regional performant și profitabil. Un alt avantaj esențial al aeroportului Brașov îl va reprezinta deschiderea către mediul academic, prin stabilirea de noi cooperări pe plan internațional. După cum am reușit să vă transmit deja, Universitatea din Nurnberg este interesată de o cooperare pe termen lung cu Universitatea Transilvania Brașov – o șansă extraordinară pentru copiii noștri. Colaborarea va viza în special Facultăţile de Litere şi Medicină. Vor exista proiecte comune şi la nivel gimanzial-liceal între Şcoala nr. 12 şi Liceul Honterus din Braşov şi unităţi similare din Nurnberg, cât și la nivelul școlilor profesionale. Pentru toate acestea, însă, avem nevoie de o infrastructură performantă. Nu în ultimul rând, turismul în orașul Brașov și în zona înconjură- toare va prospera odată ce eficientizăm transportul pentru turiștii stră- ini şi români, iubitori ai sporturilor de iarnă, interesați de cultură și de un stil de viață frumos. Revenind la un exemplu anterior, aeroportul din Salzburg a construit acum câțiva ani un al 2-lea terminal pe care îl deschide doar în sezonul de schi, special pentru cursele charter. În restul anului terminalul a fost gândit ca spațiu expozițional dedicat diferitelor evenimente. Directorul aeroportului Salzburg, domnul Karl-Heinz Bohl, este foarte interesat de o cursă regulată de la și către Brașov, având în vedere numărul mare de brașoveni care vin la schi în stațiunile din jurul Salzburgului. Situația poate lua o întorsătură pozitivă și într-un alt sens, pârtiile și stațiunile noastre fiind deja apreciate de turiștii străini. Aeroportul din Brașov, pe care il denumesc cu respect „investiția de dezvoltare a secolului la Brasov“ este o investiție în prezentul și în viitorul nostru, pe care avem posibilitatea de a o realiza și pe care suntem îndreptățiți să o facem, trăind în unul dintre cele mai bine dezvoltate și mai frumoase orașe ale României. Cu respect pentru Braşov şi braşoveni.

Cristian MACEDONSCHI – Președinte APDT Brașov, Consilier Local din partea FDGR

Articole din aceeași categorie:

Comments

comments

Leave a Reply