Saptămânal pe hârtie, zilnic pe internet

Suntem campioni la prețul apei!

Plata facturilor la utilități este una dintre problemele oricărei familii. Lună de lună, în condițiile în care salariile sunt în general mici, iar pensiile și mai mici, plata apei, a gazului metan sau a energiei electrice înseamnă un efort financiar din ce în ce mai mare. Ritmul de creștere a prețurilor pentru aceste utilități este tot mai mare.

La Brașov, în anul 2000, un metru cub de apă potabilă costa 0,37 lei. În șaisprezece ani, prețul a crescut până când a ajuns la valoarea de 4,10 lei. În termeni matematici, creșterea a fost de… 1108%! Prețul canalizării a crescut și și mai mult – de la 0,05 lei pe metrul cub de apă uzată în 2000, a ajuns la 2,83 lei. Creșterea tarifelor de canalizare a fost de… 5660%!

Mai trebuie spus ceva. Într-un clasament național al mediei creșterii tarifelor la apă, canalizare și salubritate, județul Brașov ocupă rușinosul loc 1. Cu alte cuvinte, la noi s-au scumpit cel mai mult aceste servicii.
Sigur, Brașovul este un oraș curat și civilizat. Sigur, serviciile, utilitățile, curățenia, apa, căldura costă. Știm cu toții vorba aceea populară – obrazul subțire cu cheltuială se ține. Problema este că aici, la Brașov, este o discrepanță cam mare între subțirimea obrazului și prețul plătit de fiecare dintre noi.

În județ sunt câteva localități care nu sunt deservite de operatorul regional Compania Apa Brașov, cum sunt Vama Buzăului, Zărnești, Bran sau Râșnov. Pare paradoxal, dar în aceste localități prețul apei (fără partea de canalizare) este de… sub 1 leu (de la 0,38 lei, la 0,82 lei).

Faptul că plătim mai mult pentru serviciile Companiei Apa Brașov poate fi înțeles și acceptat. Au fost făcute investiții importante, iar calitatea apei este în conformitate cu standardele. Totuși, diferențele sunt mari. Prea mari.

Ca acționar important în cadrul Companiei Apa, administrația municipiului Brașov trebuie să se implice mai mult în „reglajele“ prețurilor. Primăria este obligată să facă tot posibilul pentru a micșora povara prețurilor la utilități, apă și canalizare în acest caz.

Deciziile privind creșterea prețurilor pleacă de la managementul companiei. În cazul unei companii furnizoare de utilități, reducerea la maxim a prețului de vânzare către consumatorul final este obligatorie.

Mai ales în situația în care acționarii companiei sunt primăriile și Consiliul Județean. Orice ajustare de preț trebuie să aibă în prim-plan consumatorul, și mai puțin profitul.

Un management eficient poate duce la scăderea prețurilor cu cel puțin câteva procente atât la apa potabilă, cât și la canalizare. Vocea administrației brașovene trebuie să se facă mult mai bine auzită în Consiliul de Administrație. Vorbim despre apa noastră cea de toate zilele, nu despre…
Apa Sâmbetei!

Cătălin Leonte, candidat independent la Primăria Brașovului.

Abonează-te la newsletter
Sign up here to get the latest news, updates and special offers delivered directly to your inbox.
You can unsubscribe at any time
Comentarii
Loading...