Saptămânal pe hârtie, zilnic pe internet

Aeroportul – între promisiuni și realizare concretă

Toți brașovenii își doresc aeroport, cu toții știm că Brașovul are nevoie de aeroport ca de aer. Trăim într-un oraș turistic, este anormal să nu avem și această poartă de intrare în oraș. Accesul rapid al oamenilor de afaceri, dar și nevoia de a scurta drumul către casă al brașovenilor plecați la muncă în străinătate sunt alte argumente puternice pentru realizarea acestui obiectiv. În ultimii ani, subiectul aeroport a fost intens… discutat de politicienii brașoveni.

Instituțiile de finanțare, firmele mari, multinaționalele din întreaga lume au toleranță zero la corupție. Cum poate avea cineva încredere într-o administrație județeană și municipală cercetate pentru corupție?

Promisiuni multe, realizări puține. Consiliul Județean a făcut niște pași și a cheltuit niște bani, dar obiectivul nu a fost realizat până acum. Aeroportul se află în continuare în impas. Cel mai important motiv pentru care Brașovul nu are aeroport este construcția financiară incorectă de până acum. Consiliul Județean a început o bucată de proiect, dar nu a ținut seama de toată suma necesară. Pentru a realiza aeroportul, Consiliul Județean, care a atins limita superioară a gradului de îndatorare și nu mai poate lua credit, are nevoie de partener. Iar acest partener este Consiliul Local.

Ceea ce politicienii care agită proiectul nu știu (sau nu vor să spună) este că intrarea în parteneriat se face pe bază de evaluare în teren, și nu pe baza actelor contabile. Evaluarea cheltuielilor făcute până acum s-ar putea să ne arate o mare surpriză, iar cele 24 de milioane de euro cheltuiți până acum în acte să nu se potrivească cu realitatea din teren. Un alt lucru pe care actuala administrație nu îl poate rezolva este cuplarea aeroportului de la Brașov cu un aeroport mare – hub (centru) regional. Un aeroport ca cel de la Brașov este destinat doar avioanelor mediu-curier (de tipul Airbus 310 sau Boeing 737). Nu vom putea opera avioane pentru zboruri transcontinentale (avioane de tipul Airbus A380 sau Boeing 747, de exemplu). De aceea, aeroportul Brașovului trebuie să fie conectat cu unul mare cum ar fi Londra, Frankfurt, Milano, Dubai sau Istanbul. Cel mai aproape de noi și compatibil cu noi este Viena. Din acest punct de vedere, o cheie importantă pentru deblocarea aeroportului este o relație bună cu Viena.

Aici intervine o altă mare problemă a administrației brașovene, atât la nivel județean (Consiliul Județean), cât și la nivelul primăriei. O relație bună cu Viena (dar nu numai, cu oricine ar vrea să intre în relație de afaceri cu Brașovul) are nevoie de transparență, încredere și predictibilitate. Noi avem o mare problemă la capitolele cinste și corectitudine. Capii județului și orașului sunt anchetați pentru corupție.

Cătălin LEONTE, candidat independent la Primăria Brașovului (Cod Unic AEP 24160219)

Articol publicat și în ediția tipărită, Serie nouă, Numărul 20, 6-12 mai 2016

Abonează-te la newsletter
Sign up here to get the latest news, updates and special offers delivered directly to your inbox.
You can unsubscribe at any time
Comentarii
Loading...