Când vine apa caldă?

Au trecut alegerile, gata. Avem primar, avem și doi viceprimari și un nou consiliu local care trebuie să rezolve problema apei calde și a căldurii pentru sezonul rece. De căteva luni, peste 10.000 de familiii se spală ”la lighean” cu apa încălzită care pe unde apucă. Peste subiectul TETKRON s-a așternut liniștea în timpul campaniei electorale dar problema este în continuare de mare actualitate. Deoarece TETKRON a pierdut licența de operator și are mari datorii la societatea Bepco(cea care producea agentul termic) s-a propus ca soluție ca societatea să intre în faliment și să fie deschisă o nouă societate. Care să și producă agentul termic și să îl distribuie. Totul sub o singură umbrelă – a consiliului local.

Să facem o scurtă recapitulare a afacerii Tetkron. De la înființarea sa ca societate a consiliului local și până acum, Tetkron a primit permanent subvenții de la bugetul orașului, subvenții care au acoperit permanent pierderile societății. Fără să producă nici un strop de energie sau căldură, aceasta efectua doar distribuția pentru egentul termic furnizat de firma privata BEPCO. Pierderi care proveneau în principal datorită rețelei de distribuție vechi și neperformante moștenite de la CET și care erau acoperite din banii publici. La un moment dat Tetkron începe negocierea cu BERD pentru acordarea unui împrumut de 12 milioane de euro pentru reabilitarea şi modernizarea reţelei de termoficare din Braşov. Proiectul prevedea îmbunătăţirea serviciilor de distribuţie a agentului termic, reducerea pierderilor din reţea şi creşterea eficienţei. Cu o condiție a BERD: rebranșarea a 10.000 de noi consumatori casnici. Lucru care nu s-a realizat. Nici tentativa de  racordare a centralelor termice din cartierul Astra la sursa CET Nord nu a reușit, racordare care ar fi dus la creșterea numărului de abonați, iar interconectarea între BEPCO și centrala de cartier nu s-a realizat deoarece licitația a fost contestată.  Un alt aspect interesant este că municipalitatea nu și-a asigurat nici o rezervă de avarie în cazul în care furnizorul privat BEPCO întrerupe producția. Rezerva fiind tocmai aceste centrale de cartier. Tot acest meci de ping-pong între Primărie, TETKRON și BEPCO s-a făcut pe nervii și spinarea celor care azi trebuiau să primească apă caldă și la iarnă căldură.

În ultimul raport transmis de TETKRON către fostul consiliul local aceasta spune că datorită pierderilor din exploatare pe anul 2015,Tetkron înregistrează datorii restante către BEPCO SRL în sumă de 16.966.159,97 lei. Și pe lângă  aceste restanțe, societatea are de achitat si alți furnizori de utilități și materiale necesare asigurării continuității serviciului de furnizare agent termic, taxe, impozite, contribuții etc, care nu pot fi asigurate din resurse proprii. În condițiile date, în lipsa fondurilor necesare achitării datoriilor către furnizori, SC Tetkron se află în imposibilitatea asigurării continuității serviciului public de alimentare cu energie termică și pe cale de consecință, fiind obligată să solicite Tribunalului Brașov intrarea societății în procedura insolvenței, conform Legii nr. 85/2014 cu toate măsurile care se impun (concedierea personalului, conservarea și valorificarea patrimoniului, propunerea unui plan de reorganizare pentru achitarea datoriilor către creditori etc). Soluția era una singură : alocarea de la bugetul municipiului a tuturor sumelor restante. Iar și iar…
Între timp afacerea TETKRON – BEPCO a atras atenția  DNA care în urma cercetărilor a trimis în judecată un lot întreg:

  • Primarul SCRIPCARU GEORGE  fiind acuzat de luare de mită și abuz în serviciu. Este acuzat că în perioada 2010-2012,  în calitate de primar al Municipiului Brașov în baza unei înțelegeri prealabile cu inculpațul David Mihai Ciprian și o altă persoană, a acționat pentru obținerea de foloase necuvenite (sume de bani și bunuri) prin preluarea activelor, licențelor și activității CET SA de către o societate comercială administrată de aceștia din urmă, înființată în acest scop și care nu dispunea de experiență în domeniu. Concret, în urma demersurilor întreprinse, inculpatul Scripcaru George și-a îndeplinit defectuos atribuțiile de serviciu și a determinat alți funcționari publici din cadrul Consiliului Local Brașov, precum și din cadrul societăților deținute de acesta, SC CET SA și SC Tetkron SRL, să își îndeplinească de asemenea defectuos atribuțiile de serviciu, consecința fiind adoptarea unor hotărâri și semnarea unor contracte prin care bunurile acestor două societăți au trecut în patrimoniul firmei administrate de ceilalți doi suspecți, subevaluate sau chiar cu titlu gratuit. În plus, în perioada 2011-2012, a fost achiziționată, în mod nelegal, energie termică produsă de firma administrată privată, peste necesarul populației. Consecința a fost prejudicierea primăriei municipiului Brașov cu suma de 24.415.199 lei, care reprezintă totodată un folos necuvenit pentru societatea respectivă.
  • DAVID MIHAI CIPRIAN pentru complicitate la abuz în serviciu.
  • POP CĂLIN SILVIU, MĂRĂȘESCU ISABELA BEATRICE, RADNOTI ATTILA, BULGĂREA LIDIA, HORGA LILIANA, PĂLĂNCEANU DANIELA, RADU CLAUDIA NICULINA, DURBACĂ ALEXANDRINA ADINA, VULPESCU MIHAELA, ANTONIE CRISTINA IULIANA, toți inculpati.

Deși toți cei implicate în acest dosar au depus contestații, în data de 6 Iunie s-a dat următoarea soluție:

 ”Solutia pe scurt: Respinge, ca nefondate, cererile şi excepţiile invocate de inculpaţii Scripcaru George, Pop Călin Silviu, Radnoti Attila, Bulgărea Lidia, Horga Liliana, Pălănceanu Daniela, Radu Claudia Niculina, Durbacă Alexandrina Adina, Vulpescu Mihaela şi Antonie Cristina Liliana. Constată legalitatea sesizării Curţii de Apel Braşov cu rechizitoriul nr. 12/P/2013 emis la data de 12 februarie 2016 de Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie – Direcţia Naţională Anticorupţie – Serviciul Teritorial Braşov, privind pe inculpaţii Scripcaru George, Pop Călin Silviu, Mărăşescu Isabella Beatrice, Radnoti Attila, Bulgărea Lidia, Horga Liliana, Pălănceanu Daniela, Radu Claudia Niculina, Durbacă Alexandrina Adina, Vulpescu Mihaela, Antonie Cristina Liliana şi David Mihai Ciprian, precum şi legalitatea administrării probelor şi a efectuării actelor de urmărire penală. Dispune începerea judecăţii, termenul de judecată urmând a fi fixat după rămânerea efinitive a prezentei. Cu drept de contestaţie în 3 zile de la comunicare. Pronunţată în Camera de Consiliu, azi 6 iunie 2016. 
Document: Încheiere finală (dezinvestire)    06.06.2016”

Acum se așteaptă soluționarea contestației făcute de inculpat în data de 7 Iunie și spunem noi stabilirea unui termen de judecată. Acest proces va dura și justiția va stabili care este gradul de vinovăție al fiecăruia. Însă acest lucru nu va rezolva problema apei calde și ulterior a căldurii pentru la iarnă.

Și pentru că jocul este încins, falimentara TETKRON a încercat să evite falimentul printr-un procedeu juridic : aceasta a formulat o plângere prealabilă „împotriva refuzului nejustificat de a soluţiona cererea privind acoperirea din bugetul local a pierderilor rezultate din activitatea de exploatare a serviciului public de producţie, transport, distribuţie şi furnizare a energiei termice pentru populaţie în sistem centralizat, înregistrate de S.C. Tetkron la data de 31 decembrie 2015”! Care bani dacă ar fi fost virați imediat în contul societății furnizoare BEPCO pentru acoperirea datoriilor. Lucru cam greu de realizat avînd în vedere că tocmai pentru aceste plăți și pentru contractul TETKRON-BEPCO au fost trimiși în judecată cei de mai sus.

Așa că s-au luat două decizii. Prima a fost asigurarea școlilor și grădinițelor prin montarea de centrale proprii în eventualitatea că până la toamnă nu se va rezolva problema căldurii. A doua decizie a fost deschiderea unei noi societăți care să înlocuiască TETKRON și care pe lângă distribuție să producă singură agentul termic în cogenerare, eliminând momentan BEPCO din următoarea ecuație. Numai că trebuie ținut cont de mai multe aspecte : obținerea avizelor și licențelor durează. Trebuie achiziționate utilajele și motoarele necesare. Trebuie asigurate legăturile la capătul liniei de distribuție – acolo unde este acum BEBCO. Adică trebuie prevăzuți bani de la bugetul propriu sau din împrumuturi. O grămadă de condiții legale care vor da mare bătaie de cap consilierilor.

Între timp, BEPCO a trimis o adresa către Prefectură și către Primărie prin care cere plata sumelor restante, adresa prin care se spune:

           Subscrisa S.C. Bepco S.R.L., cu sediul in Ghimbav, DN 1, km 174+507, Jud. Brasov, Tnregistrata la Registrul Comertului Brasov sub nr. J08/170/2010, reprezentata prin Simina Costan – Administrator, in calitate de producator licentiat de energie termica, va adresam prezenta in legatura cu situatia de criza in care se gaseste serviciul public de termoficare din Municipiul Brasov, in conditiile in care furnizarea de agent termic a fost sistata inca din data de 07.04.2016, lipsind un numar de aproximativ 30.000 cetateni ai Municipiului Brasov (abonati ai SACET si familiile acestora) de satisfacerea unei nevoi elementare de apa calda si caldura . Acest fapt s-a datorat restantelor inregistrate de catre SC Tetkron SRL(al carei actionar majoritar este Municipiul Brasov) pentru plata energiei termice achizitionate de la societatea noastra in anul 2015 si 2016, restante pe care, cu buna credinta, am fost de acord sa le esalonam,astfel incat sa se poata asigura continuitatea serviciului public de alimentare cu energie termica catre populatie.. Acordul de esalonare la plata a datoriilor SC Tetkron a fost insusit si semnat inciusiv de catre Municipiul Brasov. In sedinta Consiliului Local din data de 06.04.2016,transferul catre distribuitorul de energie termica Tetkron, a fondurilor necesare platii combustibililor, aferenti energiei termice achizitionate, a fost blocat.

Situatia de criza amintita este, desigur, cunoscuta membrilor Consiliului Local care au exercitat mandate de consilier si in legislativul local anterioar, fiind de altfel generata, in principal, prin deciziile, actiunile si, mai ales, inactiunile reprezentantilor Municipiului Brasov si ale aparatului tehnico- administrativ din subordine, care au condus la intreruperea intempestiva a functionarii SACET Brasov si la periclitarea si tergiversarea culpabila si iresponsabila a implementarii unor solutii de reluare a furnizarii agentului termic.

Au fost astfel periclitate Tntr-o maniera grava interesul public general al cetatenilor Municipiului Brasov, patrimoniul Municipiului Brasov, investitiile facute in SACET din fonduri publice, precum si numeroase locuri de munca.

Avand in vedere cele aratate, va solicitam o Tntalnire in regim de urgenta, in care sa avem posibilitatea prezentarii pe larg a celor anterior aratate, a cauzelor care au condus la intreruperea serviciului de termoficare si a solutiilor care ar putea fi avute in vedere pentru iesirea din impas si reorganizarea serviciului public de termoficare pe baze durabile.

Subliniind urgenta solicitarii de mai sus, atragem atentia ca situatia creata si neremedierea urgenta a acesteia, sunt de natura a atrage raspunderea administrative, patrimonial^ si chiar penala a factorilor responsabili, in conformitate cu prevederile legale in vigoare, ca urmare a:

  • Incalcarii obligatiilor legale care reveneau Municipiului Brasov privind asigurarea continuitatii serviciului de termoficare si a prioritatii interesului public general;
  • Afectarii iremediabile a integritatii si viabilitatii SACET, ca urmare a debransarilor si opririi functionarii SACET, precum si a pierderii, in aceste conditii, a investitiilor efectuate, cauzandu-se astfel prejudicii substantiate in dauna patrimoniului si intereselor Municipiului Brasov;
  • Incalcarii obligatiilor si responsabilitatilor care reveneau Municipiului Brasov in temeiul legii si al angajamentelor contractuale pe care Municipiul Brasov si le-a asumat, in general, in ceea ce priveste functionarea SACET, si, Tn particular, fata de subscrisa;
  • Tergiversarii iresponsabile, deliberate, a procesului decizional aferent adoptarii si implementarii unor solutii care sa permita reluarea furnizarii de agent termic;
  • Prejudicierii intereselor comerciale legitime ale societatilor comerciale care concura la producerea si furnizarea agentului termic;
  • Acumularii de dobanzi si penalitati de intariziere aferente platilor datorate pentru agentul termic distribuit in SACET si neplatit;

Speram ca membrii noului Consiliu Local vor acorda, in regim de maxima urgenta, intreaga atentie situatiei invederate prin prezenta si ca isi vor exercita mandatul si atributiile legale in interesul cetatenilor Municipiului Brasov, cu respectarea legii si a angajamentelor contractuale asumate de Municipiul Brasov. Orice tergiversare suplimentara a implementarii unor solutii va conduce la acutizarea iremediabila / permanentizarea situatiei actuale de criza, responsabilitatea pentru aceasta urmand sa revina in acest caz, deopotriva, si noului Consiliu Local.

Asteptam deci raspunsul dvs. prompt privind organizarea intalnirii solicitate. Consideram ca intalnirea ar trebui sa aiba loc imediat dupa preluarea mandatelor de catre consilierii locali validati, anterior intalnirii solicitate de Engie, pentru a avea posibilitatea de a va pune la dispozitie documente si informatii in masura a va permite sa aveti o reprezentare cat mai corecta si completa asupra situatiei SACET si a solutiilor inca posibile de redresare, solutii care sa poata fi ulterior propuse si discutate cu reprezentantii Engie, in incercarea de a-i pastra ca parteneri ai Municipiului Brasov / SACET Brasov.

 Adresa-Bepco-CL - 0001

Adică firma își vrea banii pentru care a muncit. Scurt. Și la fel de scurt, cei implicați preferă să o dea la faliment sau să fie acționată în judecată pentru a nu semna acte care i-ar putea duce la DNA. Adresa-Bepco-CL - 0002

Datorită faptului că niște șpăgari de duzină au fost trimiși în judecată s-a ales această rezolvare – falimentarea TETKRON și deschiderea unei noi societăți care să înceapă să spele banii publici pe altă filieră. Vom vedea că nu se poate așa de ușor și că oamenii vor intra în iarnă fără apă caldă și fără căldură.

Despre subiect s-a discutat și în campania electorală, unul dintre cei mai vocali fiind Mihai Costel. Ăsta micu cu barba mare a atins permanent subiectele în toată campania electorală iar acum a ajuns datorită jocurilor politice viceprimar. Ce spunea Costeluș în capmpanie despre situația TETKRON?

Ce să vezi? Marele Gospodar al burgului, cunoscut și ca Triplul Licențiat, promite brusc „marea cu sarea“. Dintr-o dată edilul, proaspăt ieșit din anestezia pe care i-a administrat-o DNA anul trecut, este cuprins subit de o dragoste nețărmurită față de medicii și profesorii fără posibilități, care în viziunea sa, se calcă în picioare să vină și să profeseze în Brașov. Pesemne, ahtiat să ia cireașa de pe proiectul construirii unui spital regional în Brașov, candidatul Scripcaru și-a fixat un obiectiv de campanie: construirea, prin ANL, a unui număr de 100 de apartamente pentru medici și profesori. Scop: fidelizarea specialiștilor din exterior, deși în prezent, în Brașov, avem în aceste domenii un clar excedent. Este o manevră care în argoul politic este cunoscută ca „șmenuială electorală“. Nicio vorbă despre valoarea investiției, despre locația în care se dorește construirea respectivelor blocuri și valoarea de vânzare a acestor apartamente către beneficiari. De asemenea, nu se detaliază nimic privitor la facilitățile din zonă: acces, zone verzi, locuri de joacă pentru copii, parcări și mai ales, modul în care aceste locuințe vor fi încălzite. Vor fi racordate la Tetkron? Dar, care Tetkron? Cel proaspăt decedat pe motiv de „supradoză de incompetență“? Sau poate încălzirea imobilelor va fi prevăzută din start cu centrale proprii, ceea ce va da un semnal definitiv sistemului de încălzire centralizată.”

Acum tânărul este vice și trebuie să înghită gălușca politică. Mai mult, Scripcaru i-a delegat ca și sarcini de viceprimar numai acele teme pe care le folosea în campanie: va răspunde de activitatea Direcţiei Fiscale, Direcţiei de Servicii Sociale, Căminului pentru Persoane Vârstnice, Centrului pentru Persoane fără Adăpost, Serviciului Public de Administrare Creşe, R.A.T. Brasov, Societatea Tetkron S.R.L. , Teatrul Sică Alexandrescu, Filarmonica Braşov, Opera Braşov, Teatrul de Copii Arlechino, precum şi activitatea Direcţiei Juridice şi de Administraţie Publică Locală, Compartimentului Instituţii Cultura şi Compartimentului Monitorizare Regii Autonome şi Societăţi Comerciale din cadrul aparatului de specialitate al primarului şi va asigura implementarea proiectelor cu finanţare europeană/guvernamentală din domeniile de activitate ale instituţiilor/serviciilor publice coordonate.

Adică George Scripcaru are umor și bătaie de joc ln el cât cuprinde : că tot te-ai dat mare grijuliu în campanie ia tu Costele de rezolvă încălzirea pentru la iarnă și ai grijă ce semnezi. Chiar are umor primarele.

Chiar săptămâna aceasta s-au luat noi decizii în acest sens. Astfel s-a hotărât ca TETKRON să fie licențiată pentru producția de agent termic, cu toate cheltuielile de rigoare. Și o nouă societate să preia distribuția, adică pierderile. Care pierderi vor avea acoperire tot prin subvenții de la bugetul municipiului.

Toate acestea sunt numai bâlbe comise de cei din administrația publică. Care ar trebui să o ia metodic, dacă tot cheltuim banii publici: să reabiliteze rețeaua de distribuție, să licențieze firma pentru producție(bani, împrumuturi, subvenții iar). Și în primul rând să vadă care sunt costurile de producție, pentru că dacă vor primi oferte mai bune de la operatori privați vor fi obligați să cumpere agent termic de la aceștia.

Viceprimarul Mihai Costel, cel pe care spuneam că a picat măgăreața a declarat că până acum s-au debranșat deja 800 de apartamente. Asta zice el că este oficial, eu îl informez că s-au debranșat deja aproape 2000 de apartamente și estimăm ca până la toamnă să se mai debranșeze cel puțin 1000. Asta înseamnă că și dacă vor rezolva problema furnizării agentului termic și a apei calde situația este deja falimentară, costurile generate de pierderi vor fi imense și vor crește pe măsură ce și alți consumatori se vor debranșa. Iar motivul principal este acela că oamenii nu mai au încredere și s-au săturat să trăiască cu teama că se vor trezi într-o frumoasă zi de iarnă fără căldură și apă caldă. Iar primăria va acorda subvenții pentru a asigura o liniște relativă. În fond ce ne pasă. Sunt bani de la primărie, nu sunt din buzunarul nostru. Sau?

Oricum ar fi, eu pot să vă spun că în mod cert nu se va rezolva problema foarte ușor. Vom intra în iarnă și este posibil să nu fie căldură și apă caldă. Iar povestea este cu ”va urma”. Iar vicele Mihai Costel știe asta dar nu ezită să ne mintă și să încerce să ne convingă că va fi bine, cald, lapte în frigider și miere. Toate la ei, desigur.

Alexandru PETRESCU

 

 

Comments

comments

Leave a Reply