Cu mască, fără mască

Actul 1.

3 spectacole au fost anulate. Suntem un colectiv de 21 de actori. 13 protestează, 5 se opun, 3 aleg să se abțină. Colectivul tehnic și cel administrativ este și el scindat. Suntem 72% dintre actori, fără să-i punem la socoteală pe cei care se abțin. Alegem să nu jucăm, deși scena e viața noatră, pentru că noi considerăm că responsabilitatea față de adevăr, față de public și față de actul artistic este mult mai mare. In seara aceasta am continuat să vă vorbim vouă, spectactorilor noștri, despre ce se întamplă, despre cât de necesar este protestul. Noi, ca artiști, avem nevoie să fim verticali pentru că avem nevoie să venim în fața dumneavoastră sinceri și să fim un exemplu. S-a terminat vremea fricii, cerem să fim ascultați, s-a terminat vremea capului plecat, a rușinii. Suntem mândri că suntem vocea curajului. Cerem ca Primăria să facă publică inregistrarea de la concurs!

Cu mască sau fără mască, actorii sunt aceeași oameni obișnuiți ca și noi. Diferența este că ei își pot lăsa la cabina de machiaj grijile, durerile și nemulțumirile. Noi nu. Nici nu avem o „cabină de machiaj“. Ei pot urca pe scenă unde se transformă în ce ne dorim noi, în caracterul și personajul pentru care am mers la teatru. Iar asta implică școală, geniu și un pic de nebunie. Acum actorii sunt divizați în trei tabere. Acum ei joacă o piesă cu trei acte. 13 dintre ei protestează și acuză matrapazlâcuri la concursul pentru alegerea noului director, 5 sunt de accord cu alegerea iar 3 dintre ei tac. Lumea artistică este pentru noi, pentru profanii spectatori, o lume aparte și de neînțeles. Pare o lume ciudată, un amestec al orgoliilor, talentelor și vanităților. Și este normal să fie așa, este lumea aparte a unei elite despre care spuneam că este plină de geniu și nebunie.

Primul act al acestei piese s-a terminat cu alegerea unui director. Printr-un concurs despre care cei 13 actori spun că nu a fost corect, că a fost aranjat. Ei cer insistent ca primăria să facă publică înregistrarea interviului pentru concurs. Primăria tace, desigur. Poate Primăria crede că focul se va stinge poate, iar acești protestatari se vor întoarce pe scena unde pentru o oră își vor uita necazurile. Sau poate Primăria nu vrea să se implice în acest scandal? 13. 13 din 21 cu rezerva celor 3 care stau în expectativă. Iar presa locală spune doar că 13 protestează. Nu că 13 din 21 minus 3! Mai sunt unii care fac analize și deschid cu titluri de senzație: „Cine are interes să avem circ, nu teatru la Brașov?“, „Situație halucinantă la Teatrul din Brașov. Manipulări grosolane cu implicații politice“. Și multe altele.

Simple opinii sau poziții beligerante. Interesant este faptul că cei care protestează acum au mai declanșat un scandal în trecut, atunci când l-au susținut pe fostul director interimar Claudiu Goga. Claudiu Goga a avut parte de acuzații după demisie. Acesta s-a mulțumit să răspundă printr-o simplă declarație publică, refuzând aparent să se implice în acest conflict: „Unii dintre colegii mei sindicaliști au publicat o serie de acuzații, prin care este comentată activitatea mea ca fost director al teatrului. Afirmațiile cuprinse în declarația colegilor din consiliul de conducere al sindicatului acoperă sârguincios întreg spectrul: de la informații false, inexacte și/sau incomplete, minciuni sfruntate, absurdități, până la calomnii. Asist cu amuzament amar la încercarea de a abate aten- ția de la problema care a generat actuala criză a teatrului: ocuparea postului de manager al teatrului într-un mod incorect. Se încearcă o diversiune, astfel încât atenția să fie atrasă asupra mea și a faptului că aș fi fost un manager rău al teatrului. Se încearcă astfel crearea unui alt subiect decât cel care ar trebui să ne preocupe. Bunul sau răul management nu este o chestiune de percepție, este o chestiune perfect măsurabilă, ca efect al legilor în vigoare, o chestiune cuantificabilă în date și cifre, proiecte și programe propuse, avizate, aprobate și verificate de ordonatorul principal de credite. Sunt convins că dacă mi s-ar fi putut reproșa ceva din acest punct de vedere, nu aș mai fi fost director demult. Legea oferă ordonatorului de credite posibilitatea să oprească din activitate orice manager de teatru neperformant.“

Actul 2

Ne cerem scuze publicului pentru că nu putem fi alături de domniile voastre in aceste seri pe scenă! Ne cerem scuze pentru conflictul actual din teatru! Ne cerem scuze pentru că sunteți nevoiți să asistați la aceste tensiuni din teatru! Ne cerem scuze pentru că unii au fost pregătiți să joace spectacolele și alții au fost in fata teatrului! Ne cerem scuze pentru că nu suntem o trupă unită! Ne cerem scuze pentru că unii dintre dumneavoastră v-ați făcut program in funcție de programul de spectacole al teatrului! Ne cerem scuze pentru că v-am dat înapoi banii pe biletele cumpărate! Ne cerem scuze pentru ca ați cumpărat bilete! Ne cerem scuze că ați pierdut timp pentru noi! Ne cerem scuze !!! Suntem siguri că și colegii noștri protestatari vă vor cere scuze!

În paralel, Sindicatul Independent al Salariaţilor din Teatrul „Sică Alexandrescu“, în numele majorităţii colectivului, se detașează ferm de atitudinea colegilor protestatari și cere investirea de urgență a celui care a câș- tigat concursul. Da, este halucinant, unul hăis și altul cea! Surse din interiorul teatrului pe care noi le considerăm de mare încredere ne-au oferit mai multe date și o altă poziție. În primul rând, se pare că din cei 13 au mai rămas pe poziții doar aproximativ 8 persoane, din care unii nu au decât contract de colaborare cu teatrul. Adică un nucleu dur care a „jucat bine sub îndrumarea regizorală“ a fostului director interimar – spun sursele.

Mai mult, cei care ne-au oferit o poziție tranșantă au spus: „Nu se întreabă nimeni cum este posibil ca fostul director Claudiu Goga în ultimii 6 ani a regizat peste 30 de spectacole în afara teatrului și doar 3 aici? Când era normal să ai cel puțin un spectacol pe stagiune? Nu se uită oare colegii noștri protestatari la diferențele enorme de câștig între acesta și ei? Nu mai vorbim de faptul că este inadmisibil să trimiți acasă de trei ori spectatorii care ți-au plătit bilete?“

După cum vedem, o poziție total diferită față de protestatari! Aceleași surse ne-au spus că proiectul de management prezentat de câștigător este impecabil și că oferă șanse reale pentru teatrul brașovean. Haideți să vorbim despre candidatul care a câștigat concursul – Dan Marius Zarafescu. Acesta a mai participat la un concurs pentru același post, unde a obținut la interviu nota 5,45! Un prim concurs despre care se spune că a fost aranjat să-l trântească pe Zarafescu. La actualul concurs și cu o altă comisie de examinare, Zarafescu a luat 9,21. A învățat omul și a progresat? Sau comisia a fost așa cum trebuie – corectă și imparțială. Nu știm, vom vedea în timp.

Actul 3

Deocamdată rămânem în continuare spectatorii unei piese ridicole care ridică totuși semne de întrebare: cine are dreptate? De ce se perpetuează de la examen la examen această stare de fapt? Când vom avea teatru adevărat și la Brașov? Și când Primăria va valida concursul vom vedea dacă Zarafescu este bun, dacă protestatarii au sau nu dreptate. Și poate vom vedea piesele așa cum trebuie – cu masca personajului sub care se află școala, geniul și un pic de nebunie. Și nu cu masca interesului propriu.

”Din punct de vedere al municipalității ne aflăm in proces de desfășurare a concursului. Legea impune un termen de 5 zile pentru contestații care pot fi facute de participanții la examen. Vineri, 7 octombrie este ultima zi pentru depunerea de contestații. Până joi nu s-a depus nici o contestație. Dacă vor fi depuse contestații vom transmite în termen de trei zile un răspuns. În cazul în care nu se depune nici o contestație, luni, 10 octombrie se va numi noul director. În ceea ce privește solicitarea celor nemultumiți și anume aceea de a se face publice înregistrările examenului, acestea au fost respinse deoarece se viciază procedura de concurs. Luni, 3 octombrie s-a solicitat notă explicativă conducerii interimare în ceea ce privește suspendarea spectacolelor iar răspunsul acestora a fost ambiguu și subiectul tratat cu superficialitate. Protestul celor de la teatru nu se încadrează în legea 62/2011 care reglementează regulile dialogului social, drept pentru care decizia de a suspenda reprezentațiile este abuzivă și fără temei legal” – a declarat pentru dvs  Mihai Costel, viceprimar.

 

Comments

comments

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.