Saptămânal pe hârtie, zilnic pe internet

Primarul Scripcaru și legea

• Având în vedere atitudinea primarului față de lege, titlul potrivit ar fi fost primarul Scripcaru și fărădelegea. În cele ce urmează, nu voi insista asupra legilor penale pe care le-a încălcat cu nonșalanță, ceea ce  a obligat  DNA, Serviciul Teritorial Brașov, să-i întocmească mai multe dosare penale și să-l trimită în judecată. În activitatea sa de peste 12 ani, de când se află în funcție, a încălcat sau nesocotit numeroase legi, după bunul său plac, fără teamă și rușine întrucât, o bună perioadă, avea o umbrelă politică masivă: președintele Băsescu, partidul său, de tristă amintire, PDL, la putere (parlament, guvern, prefect) și instituții ale statului timide, ca să nu spun altfel

În ceea ce privește legea fundamentală a administrației publice locale, L. nr. 215/2001 rep., aceasta stabilește în mod clar care sunt raporturile între consiliul local și primar, în sensul că primarul duce la îndeplinire hotărârile consiliului, adică nu consiliul este subordonat primarului ci primarul este subordonat hotărârilor consiliului.

La Brașov, primarul a avut aproape permanent o majoritate în consiliu și o opoziție obedientă astfel că a făcut doar ceea ce a vrut el iar rezultatele sunt evidente:  Brașovul nu are aeroport,  este un oraș de mâna a doua, conform definiției vicepremierului Dâncu, a pierdut din preliminarii cursa pentru titlul de capitală culturală europeană devenind, în schimb, capitala europeană a corupției, grație dosarelor penale ale primarului.
Legea mai sus menționată statuează și faptul că primarul trebuie să respecte documentațiile de amenajare a teritoriului, aprobate de consiliul local  însă ceea ce se întâmplă azi, în plin centrul orașului, în spatele aripii noi a hotelului „Aro Palace“ sau construcția în curs de edificare pe str.  Ioan Bogdan nr. 26, pentru a da numai aceste două exemple recente, demonstrează că hotărârile consiliului local sunt duse la îndeplinire cum vrea primarul chiar dacă, în cele două exemple, a mai încălcat și alte legi cum ar fi L. nr. 50/1991 rep. privind autorizarea executării lucrărilor de construcții și o serie de hotărâri de guvern emise pentru aplicarea acesteia.

La ședința de Consiliu local din data de 31.10.2016 a introdus pe ordinea de zi un număr de șase proiecte de hotărâre  fără documentația aferentă iar dintre acestea două se refereau la rezolvarea problemei termoficării, încălcând astfel disp. OG nr. 35/2002 privind aprobarea Regulamentului cadru de organizare și funcționare a consiliilor locale, conform cărora consilierii hotărăsc după ce au acces la toate materialele supuse dezbaterii.

De fapt, încălzirea orașului, cei 20.000 de brașoveni fără apă caldă și căldură din luna aprilie 2016, nu îl interesează pe primar și a delegat rezolvarea acestei situații pisicuțului Costel Mihai, viceprimarul care a promis în luna iulie că va rezolva problema până la data de 1 noiembrie dar nu  a precizat anul.

Acest om de cuvânt și de onoare, un alt emul al fostului președinte, unicat în istoria României prin numărul de dosare penale pe care le strânge cu propria familie, ar trebui să studieze cu atenție situația fostei viceprimar Durbacă pentru a nu se trezi și el implicat într-un dosar penal din calitatea de ordonanță a primarului inculpat.

Nesocotirea disp. L. nr. 52/2003  rep. privind Transparența decizională în administrația publică este cunoscută și este o dovadă în plus a disprețului față de cetățenii plătitori de taxe și impozite care au dreptul să fie informați în legătură cu cheltuielile propuse, multe inutile: sensuri giratorii care blochează circulația, panseluțe și cafeluțe.

Fără a avea pretenția că epuizez acest subiect, practic, inepuizabil, voi mai da doar două exemple de neaplicare a legislației cu impact asupra funcționarilor publici și nu numai asupra lor: Ordinul nr. 25/2016, prin care trebuiau trimiși la pregătire și perfecționare polițiștii locali cu atribuții în domeniul ordinii și liniștii publice și în domeniul circulației rutiere și HG nr. 719/2016, prin care pot fi atribuite terenuri pentru construcția de locuințe de serviciu pentru funcționarii publici și pentru angajații din instituțiile publice centrale și locale, ca de exemplu pentru cei care luptă împotriva corupției și pe care primarul îi cunoaște din ce în ce mai bine.

Cu o astfel de atitudine față de lege nu e departe ziua în care primarul va uza de ultimul său drept, prevăzut de disp. art. 14 alin. (5) din L. nr. 393/2004 privind Statutul aleșilor locali:

„Legitimația și însemnul de primar se pot păstra după încetarea mandatului, cu titlu evocativ.“

Arnold UNGAR, Consilier în Consiliul local Brașov, Membru în Forumul Democrat al Germanilor din România

Abonează-te la newsletter
Sign up here to get the latest news, updates and special offers delivered directly to your inbox.
You can unsubscribe at any time
Comentarii
Loading...