Saptămânal pe hârtie, zilnic pe internet

Scripcaru și strategia națională anticorupție

• În Monitorul Oficial, partea I, nr. 644/23.08.2016 a fost publicată H.G. nr. 583/2016 privind aprobarea Strategiei naționale anticorupție pe perioada 2016 – 2020. În termen de trei luni de la data intrării în vigoare a acestei hotărâri, toate instituțiile și autoritățile publice centrale și locale precum și întreprinderile publice trebuie să îndeplinească procedurile de aderare la strategie iar în termen de șase luni trebuie să elaboreze și să transmită la Ministerul Justiției planurile de integritate aferente

Iată că au trecut cele trei luni iar în primăria municipiului Brașov primarul inculpat Scripcaru se ferește de această strategie ca dracul de tămâie.
Din analiza efectuată pentru perioada 2012–2015 rezultă că, pe plan național, se poate remarca la nivelul unităților administrativ – teritoriale o abordare formalistă a prevenirii corupției la nivel local.
În ceea ce privește municipiul Brașov, știm cu toții că suntem pe o poziție fruntașă în țară în ceea ce privește implementarea corupției în activitatea primarului și a subalternilor săi: primarul este trimis în judecată de către DNA în trei dosare iar un fost viceprimar, fostul secretar al municipiului, doi directori și alți funcționari publici „îl însoțesc“ în unele dosare.

Din acest motiv este evident că se pune problema analizei  implementării strategiei anticorupție pe perioada 2012-2015 în primăria municipiului Brașov, ceea ce nu s-a făcut.

Din același motiv actuala strategie anticorupție trebuia implementată de urgență la nivelul administrației publice locale brașovene iar opinia publică trebuia să fie informată în legătură cu planul primarului de eradicare a corupției și de prevenire a acesteia.

Fără îndoială că pentru actualul primar este dificil să implementeze această strategie în condițiile în care el reprezintă ceea ce strategia definește drept „incident de integritate“, el fiind trimis în judecată pentru săvârșirea unor infracțiuni de corupție. Prin activitatea sa infracțională a dat dovadă de „comportament lipsit de integritate“,  formă de subminare a misiunii administrației publice locale care conduce la un climat toxic pentru angajați și terți  și afectează interesele legitime ale tuturor celor implicați, inclusiv interesul public.

Strategia pune un accent deosebit pe  implementarea legislației privind transparența în activitatea administrației publice și pe accesul cetățenilor la informațiile de interes public, două capitole aflate în dizgrația primarului Scripcaru.
În efectuarea atribuțiilor sale legale, primarul este obligat să impună întreprinderilor publice RAT, RIAL, TETKRON să respecte Standardul privind publicarea informațiilor de interes public prevăzut de Strategie, dintre care amintesc: componența consiliului de administrație, numele, afilierea politică, remunerația, CV-ul și declarația de avere și interese a acestora.

În concluzie, este evident că actualul primar nu poate implementa Strategia națională anticorupție pe perioada 2016 – 2020 la nivelul administrației publice locale pe care o conduce.

Întrebarea, devenită clasică, a lui Lenin:  „Ce-i de făcut?“ este de actualitate iar răspunsul nu poate fi decât unul singur: demisia primarului, până nu rămâne primăria municipiului Brașov fără funcționari publici.

Arnold UNGAR, Consilier în Consiliul Local Brașov, Membru în Forumul Democrat al Germanilor din România

P.S.: În filmele din perioada interbelică apare o maimuță gigant, King – Kong care aruncă cu stânci după adversari.
În primăria municipiului Brașov mai există o maimuță urlătoare, Ping-Pong care aruncă după adversari, adică după funcționarii publici nesupuși, cu dosare și, câteodată, cu câte un scaun pentru a implementa propria strategie de promovare a corupției.

Abonează-te la newsletter
Sign up here to get the latest news, updates and special offers delivered directly to your inbox.
You can unsubscribe at any time
Comentarii
Loading...