Primarul Scripcaru și grațierea

• Grațierea colectivă se acordă de către Parlament, prin lege organică însă ea poate fi acordată și de Guvern, prin ordonanță de urgență și are ca efect înlăturarea, în totul sau în parte, a executării pedepsei ori comutarea acesteia în alta mai ușoară

În cele ce urmează, voi face o analiză succintă a implicațiilor proiectului ordonanței de urgență pentru grațierea unor pedepse și a proiectului ordonanței de urgență pentru modificarea și completarea Codului Penal și a Codului de Procedură Penală asupra situației primarului nostru, trimis în judecată de către DNA, Serviciul Teritorial Brașov.

Conform dispozițiilor proiectului de grațiere, se grațiază în întregime pedepsele cu închisoarea de până la 5 ani inclusiv precum și pedepsele cu amendă aplicate de instanța de judecată.

În proiect sunt enumerate infracțiunile pentru care nu se aplică grațierea, între care sunt luarea de mită și infracțiunile prevăzute la art. 5 alin. (1) și alin. (3) din L. nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea și sancționarea faptelor de corupție însă nu și disp. alin. (2) ale art. 5 care se referă la infracțiuni asimilate infracțiunilor de corupție.

De asemenea, nu este exceptată de la aplicarea ordonanței nici infracțiunea de abuz în serviciu.

Primarul a fost trimis în judecată pentru infracțiuni asimilate infracțiunilor de corupție și pentru o singură faptă de luare de mită.

Prin aplicarea prevederilor ordonanței de grațiere gospodarul nostru va rămâne aproape curat, cu o singură infracțiune, cea de luare de mită, pentru care mai poate ajunge la închisoare. Curat murdar, ar spune Caragiale!

În ceea ce privește ordonanța de modificare a codurilor, în speță, prezintă interes noua definire a abuzului în serviciu: alin. (1) : ”Fapta funcționarului public, care, în exercitarea serviciului, nu îndeplinește un act sau îndeplinește un act contrar legii și prin aceasta cauzează o pagubă materială mai mare de 200.000 lei unei persoane fizice sau unei persoane juridice se pedepsește cu închisoarea de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă” , alin. (3): ”Acțiunea penală se pune în mișcare la plângerea prealabilă a persoanei vătămate”.

În cazul primarului nostru persoana vătămată este bugetul municipiului Brașov, reprezentat de primar.

Sunt curios cum va formula primarul plângerea prealabilă prin care va solicita organelor de urmărire penală să-l cerceteze.

Interesant și interesat este formulată și dispoziția referitoare termenul în care se poate depune denunțul: ” Denunțul se depune la organul de urmărire penală competent în termen de 6 luni de la data săvârșirii faptei prevăzute de legea penală, sub sancțiunea lipsirii acestuia de efectele juridice prevăzute de lege care conduc la înlăturarea răspunderii penale”.

În acest fel, sunt lipsite de eficiență juridică denunțurile privind faptele penale formulate în interiorul termenului de prescripție, cu alte cuvinte, dacă nu s-a aflat de o infracțiune în termen de 6 luni de la săvârșirea ei, ea nu mai poate fi denunțată.

În concluzie, primarul Scripcaru va prinde din nou aripi, fiind titularul unei singure infracțiuni, cea de luare de mită și ne va reprezenta în continuare în fața lumii întregi.

Are o șansă de a scăpa și de urmările acestei infracțiuni: să fie grațiat de președintele țării, după modelul președintelui american care, anual, grațiază un curcan.

Arnold UNGAR – Consilier în Consiliul local Brașov, Membru în Forumul Democrat al Germanilor din România.

Comments

comments

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.