50 milioane Euro. Primarul Scripcaru și sfârșitul mitului bunului gospodar

Ani de-a rândul primarul nostru s-a prezentat și a fost fericit să fie prezentat drept un bun gospodar al orașului, comparându-se, în special  în primul mandat, cu predecesorul său.

O analiză succintă ne dovedește faptul că, în afara unor calități primare certe în acest domeniu, evidențiate în primii ani ,  de când se află în fruntea bucatelor și a unor manifestări dictatoriale patologice, el a beneficiat de o serie de factori favorizanți care au dus la realizările de fațadă care i-au determinat pe brașoveni să-l realeagă de mai multe ori.

Dintre acești factori amintesc:

  • consilii locale în care a avut majoritate sau pe care le-a putut manipula prin metode asupra cărora nu insist, lipsind ”cooperativa” care l-a boicotat sistematic pe predecesorul său.
  • mulți ani la rând a avut ”guvernul meu” care i-a acordat finanțări generoase.
  • noua legislație care, în spiritul respectării autonomiei locale, a permis comunităților locale accesul la o parte mai însemnată a veniturilor realizate în unitățile administrativ teritoriale.
  • accesul la fonduri externe, după aderarea României la Uniunea Europeană.
  • ”Umbrela” președintelui Băsescu, pe care a încercat să-l imite în atitudini și fapte.

Un gospodar cu adevărat bun și eficient are grijă să chibzuiască banii aflați la dispoziție astfel încât cheltuielile să nu depășească veniturile dar să nici nu rămână cu bani necheltuiți la sfârșitul exercițiului bugetar, în condițiile în care există numeroase obiective de utilitate publică care pot fi finanțate legal.

Ordonatorul principal de credite al municipiului Brașov, primarul Scripcaru, ne-a surprins când a prezentat încheierea execuției bugetului local al municipiului nostru pe anul 2016, când am aflat că în buget există o sumă necheltuită de peste 50 milioane euro, bani care, folosiți eficient, ar fi schimbat în bine fața orașului și ar fi îmbunătățit viața de zi cu zi a brașovenilor inclusiv prin îmbunătățirea serviciilor publice oferite de municipalitate ca, de exemplu, transportul public local.

Pentru acest serviciu public se putea găsi modalitatea legală de achiziționare de autobuze noi, cu climatizare, pentru a le înlocui pe cele vechi în care brașovenii îngheață iarna și se topesc, la propriu, vara, eventual la pachet cu un autoturism Skoda superb pentru primar.

În spațiul public și printre stele se vorbește că vechile autobuze, achiziționate începând cu sfârșitul anului 2005, puteau fi cu 5000 dolari/buc. mai ieftine dar eventualele amănunte se află și în Belarus, ultima dictatură din Europa, mare producătoare de autobuze.

Când m-am referit la stele, nu m-am gândit la cele din sintagma, dragă lui Kant, ”…cerul înstelat și legea morală…”  și îl las pe primar să explice, când și unde va fi cazul.

Fără îndoială ca noile autobuze, achiziționate sub îndrumarea noului director general RAT, Gheorghe Gabriel Antohe, fost candidat din partea PMP la demnitatea de senator la alegerile din decembrie 2016, vor fi mai ieftine și mai bune întrucât distinsul domn a fost oarecum coleg cu Băsescu în dosarul ”Flota” iar în perioada 1990-1992 a fost ”Export Manager” la ”Carpatex” Brașov, când s-a prăbușit exportul acestei fabrici textile tradiționale din Brașov iar în final fabrica a ajuns ceea ce vedem astăzi: nu mai există.

Se pune întrebarea, tip Băsescu,  ”ghici ghicitoarea mea”: Cine a fost delegat de către primar, prin Disp. Primarului nr. 2295/29.06.2016, ”să ia măsuri pentru organizarea executării și executarea în concret a activităților din domeniile prev. la art. …. precum și art. 36 alin. (6) lit. a) pct.14 numai cu privire la energia termică și transportul public (s.n)”,  să coordoneze și să răspundă de activitatea RAT și să asigure ”implementarea proiectelor cu finanțare europeană/guvernamentală din domeniile de activitate ale instituțiilor/serviciilor publice coordonate”

Ați ghicit,  viceprimarul Mihai Costel, președintele PMP Brașov!

Cu alte cuvinte, frăția băsistă nu doarme! Nici noi!.

Cred că brașovenii au dreptul să afle de la primar ce înțelege acesta prin echilibru bugetar care este, oricum, altceva decât echilibristica politică pe care o stăpânește, crede el, cu măiestrie, ca toți ”aviatorii politici” și jefuitorii banului public din trecut și prezent.

Acest mod de a administra neeficient finanțele publice locale, adică banii noștri, ai brașovenilor și dosarele penale în care este vedetă, mă duce cu gândul la vorba lui Churchill din timpul războiului mondial: ”acesta nu este sfârșitul, nici măcar începutul sfârșitului dar este, în mod cert, sfârșitul începutului”.

Arnold  UNGAR, Consilier în Consiliul local al municipiului Brașov,

Membru în Forumul Democrat al Germanilor din România

Comments

comments

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.