Spital Clinic de Urgență! Eliminați cuvântul ”regional”!

Membrii fondatori ai Asociației Noul Spital al Brașovului (A.N.S.B.), întruniți în Adunare Generală, luni, 20 noiembrie 2017, au constatat faptul că proiectul inițiat de A.N.S.B. și ulterior discutat, agreat și propus împreună cu reprezentanții autorității publice locale (Primăria Brașov, prin Primarul George Scripcaru, Consiliul Județean Brașov, prin Președintele Consiliului Județean Adrian Veștea) și cu Instituția Prefectului Brașov, prin Prefectul județului Brașov Marian Rasaliu, sub forma proiectului de Lege a terenului necesar edificării Noului Spital Clinic de Urgență Brașov a fost GRAV ALTERAT ȘI DETURNAT DE LA CONCEPTUL LUI ORIGINAL de către senatorul P.S.D.  F.Orțan (parlamentar de Brașov).

Acesta, printr-un amendament depus în nume propriu (dar care de fapt i-a fost solicitat în mod expres și direct de actualul Ministru al Sănătății),  pune în real și iminent pericol (până la anularea lui) proiectul global al Noului Spital Clinic de Urgență Brașov, care nu se referă doar la construirea unei structuri nou-edificate în care să fie relocată în condiții moderne întreaga activitate de asistență medicală publică spitalicească de urgență din Brașov (aflată în prezent sub risc iminent de implozie funcțională), ci și includerea lui într-o strategie mai largă și pe termen lung care include atât dezvoltarea concomitentă a Facultății de Medicină din Brașov, cât și înființarea, fără afectarea planului județean de paturi, a unui Spital de Recuperare absolut necesar asistenței medicale integrate moderne.

Impunând în mod discreționar și fără consultarea reprezentanților comunității brașovene construirea pe locația anterior stabilită pentru Noul Spital Clinic de Urgență (cuprinzând un teren de 8 ha aflat deja în proprietatea comunității și unul de 12 ha – aflat în proprietatea Statului român, obiect al proiectului de lege), a unui alt tip de spital, respectiv un „spital regional”, amendamentul nu face altceva decât să blocheze dezvoltarea unui proiect care ar rezolva în mod global marile și gravele probleme ale sistemului de spital de stat din zona Brașovului, propunând în schimb înființarea unui al șaptelea (!) spital, caracterizat de aceleași tare ale celorlalte șase deja existente: dispersie teritorială la mare distanță, mici dimensiuni, utilizarea ineficientă a resurselor de personal și așa insuficiente, și numeroase altele.

Mai mult decât atât, datorită amendamentului care impune ca obligatorie construirea pe locația propusă a „spitalului regional”, întreg terenul va intra imediat ulterior promulgării legii în proprietatea Statului Român și în administrarea Ministerului Sănătății (așa cum s-a întâmplat și în cazul spitalelor regionale din Cluj, Iași, Craiova), astfel încât comunitatea va pierde nu numai 8 ha de teren, ci și controlul a ceea ce se va construi pe această suprafață de teren!

În condițiile în care:

  • menținerea în textul de lege a denumirii inițiale de Spital Clinic de Urgență Brașov nu exclude posibilitatea ca acesta să fie clasificat de Ministerul Sănătății ulterior edificării acestuia ca spital ”regional” dacă se va dori realmente la acel moment acest lucru;
  • Ministerul Sănătății nu a demonstrat încă prin documente oficiale cu rang de lege, HG sau Ordine de Ministru că s-ar fi stabilit principiile pe baza cărora cele 8 spitale regionale se vor construi (tipul de structură – identică sau specifică fiecărei locații, inclusiv cu privire la mărimea acestora, relația cu structurile de spital deja existente în zonă, proveniența paturilor din structura noilor spitale regionale, etc);
  • Ministerul Sănătății nu are experiența construirii unor astfel de spitale, fapt demonstrat și de modul trenant în care s-a desfășurat până în prezent parcursul primelor trei spitale regionale propuse, aflat după doi ani doar la nivel de identificare de locații;
  • există posibilitatea ca facilitățile care ar conferi statutul de „regional” Noului Spital Clinic de Urgență Brașov să fie adăugate pe parcurs în cadrul structurii acestuia;
  • nu există perspectiva unor resurse bugetare certe și suficiente nici pentru primele trei spitale regionale Cluj, Iași, Craiova, și deci, cu atât mai puțin pentru următoarele cinci, din care face parte cel din Brașov;
  • există identificate deja la Brașov câteva posibile construcții financiare funcționale certe, cu posibilitatea continuării „în forță” a proiectului prin implicarea comunității locale
  • „deponentul” amendamentului nu a adus în favoarea propunerii lui niciun element argumentat de strategie, în afara unor declarații generale fără valoare punctuală specifică,

A.N.S.B. consideră că trebuie făcute toate diligențele posibile pentru ca amendamentul să nu mai fie menținut în proiectul textului de lege ajuns de la Senat (ca primă cameră sesizată) în Camera Deputaților, în calitatea ei de cameră decizională.

Facem apel la toate instituțiile și organizațiile reprezentative din județul Brașov pentru a-și mobiliza cât mai curând și cât mai energic toate eforturile (inclusiv prin inițierea unei dezbateri publice pe acest subiect) în vederea determinării parlamentarilor brașoveni de a susține îndepărtarea amendamentului care include termenul de „Regional” din proiectul de lege al terenului necesar Noului Spital Clinic de Urgență! Numai așa acest proiect va putea să se dezvolte rapid și în beneficiul membrilor comunității brașovene în calitatea lor de viitori beneficiari ai unei instituții medicale moderne, evitând să se înscrie în seria proiectelor guvernamentale rămase doar în stadiu declarativ!

Președinte A.N.S.B. – Dr. Dan Grigorescu

 

 

 

Articole din aceeași categorie:

Comments

comments

Leave a Reply