Noi vrem spital! Dar nu oricum.

Parafrazând celebrul „Habemus Papa!”, în mai puțin de o săptămână (mai precis în seara zilei de 12 decembrie 2017), brașovenii vor putea spune: „Habemus tellus!” Adică, pe înțelesul tuturor: ”Avem terenul!” Altfel spus, vom fi primit de la statul român, prin lege, parcela de 12 hectare care lipsea pentru constituirea celei de 20 de ha necesare construirii Noului Spital Clinic de Urgență al Brașovului, 12 ha care urmează să fie comasate cu cele 8 ha deja aflate în proprietatea municipalității Brașov.
Avem în cele din urmă tot terenul necesar. Avem atunci motive să ne bucurăm?
Aparent, da! În realitate, nu prea!

În primul rând pentru că proiectul de lege care va fi votat nu mai este cel original, așa cum a fost convenit de TOȚI cei care l-au gândit, promovat și redactat înainte de a fi „dat pe tavă” parlamentarilor de Brașov pentru a-l semna și depune ca inițiativă legislativă! Nu mai e cel original, la care au muncit reprezentanții comunității (Primăria Brașov, Consiliul Județean Brașov, Instituția Prefectului Brașov și Asociația Noul Spital al Brașovului), pentru că, pe ultima turnantă a parcursului din Senat al proiectului de lege, sensul acestuia a fost practic deturnat și confiscat (și îmi aleg bine cuvintele!) de Ministerul Sănătății, cu ajutorul direct și „neprecupețit” al unui senator de Brașov (a se observa că nu spun brașovean, că nu e!), în dauna noastră, a tuturor brașovenilor!
Pentru că acesta este de fapt efectul introducerii în textul legii a termenului de „regional” printre caracteristicile bine cântărite anterior ale spitalului la al cărui proiect ANSB a muncit de peste doi ani, iar în ultimul dintre ei, în deplină și onestă cooperare cu reprezentanții administrației publice locale, materializată prin memorandumul cvadripartit semnat și asumat oficial la începutul lui 2017!

Pentru ANSB, și nici pentru mine, nu e vorba de vreun orgoliu, cum încearcă unii-alții să acrediteze ca idee a acestei poziționări, ci de sentimentul că proiectul a fost amputat prin trădare (a unora) și necunoștință de cauză (a altora), chiar dacă el apare acum pentru simplii cetățeni a fi mult mai „măreț” dacă se va numi și „regional”! Dar nu! Introducerea termenului de „regional” a fost, pur și simplu, urmarea interferenței 100% personale a senatorului F.Orțan la solicitarea expresă și asumată de actualul Ministru al Sănătății. Adică s-a ajuns în situația ca un proiect al comunității brașovene să fie cenzurat de un senator, doar pe baza convingerii că el își face „propria politică” („Politica e așa cum o faci tu!”- declara el nu de mult cu emfază într-o emisiune locală)!
Pe mine, în calitatea mea de președinte al Asociației Noul Spital al Brașovului, mă încearcă în primul rând o cruntă dezamăgire, pe care nu aș fi trăit-o dacă această modificare, „impusă de la centru”, ar fi fost rezultatul unei dezbateri publice, în urma căreia toți cei implicați ar fi înțeles semnificațiile profunde ale unei astfel de schimbări de paradigmă. Și mai recunosc că sunt cu atât mai supărat cu cât ANSB a fost promotorul lansării în spațiul public și în cel politic local al unor multiple episoade de diseminare a informațiilor legate de proiect și de evoluția acestuia. La care senatorul anterior menționat NU A PARTICIPAT NICIODATĂ! Deci, dacă cineva NU CUNOAȘTE o realitate, dar își permite să o modifice (nici măcar după bunul plac, ci) DUPĂ PLACUL ALTORA, cum se poate numi acest cineva?

Pentru că eu consider că situația este de o mare gravitate și că timpul nu mai are răbdare, voi face o ULTIMĂ încercare pentru a pune în evidență, public, prin comparație, principalele caracteristici ale celor două abordări ale proiectului („Spital Clinic de Urgență” Brașov versus „Spital Clinic Regional de Urgență” Brașov), pentru a putea determina, chiar și în ceasul al 23-lea, îndepărtarea amendamentului „regional” din textul legii.
Proiectul Spitalul Clinic de Urgență Brașov promovat de semnatarii memorandumului cvadripartit (ex-MS, Primărie, CJ și ANSB) are printre principalele lui atu-uri (pentru că mai sunt multe altele), următoarele:

1. Asigură REORGANIZAREA întregii structuri de spital de urgență de stat din Brașov într-o singură zonă, prin relocarea activității din cele 11 clădiri de spital în care serviciile medicale sunt oferite extrem de dispersat și incorect pentru pacientul grav sau cu patologie complexă. În plus, mai asigură, fără a modifica planul județean de paturi, înființarea unui Spital Clinic de Recuperare (care lipsește în acest moment în Brașov), care va alinia tratamentul bolnavilor la cerințele moderne pe plan mondial.
OBS: Proiectul Spitalului Regional NU va permite NICI reorganizarea actualului sistem de spital de urgență (depășit și imposibil de modernizat pe criterii moderne) și NICI înființarea Spitalului Clinic de Recuperare. Acest proiect nu va face decât să înființeze o nouă clădire, la mare distanță de celelalte existente și care, din păcate, vor fi menținute ca entități de sine stătătoare (Spital Județean de Urgență, Spital de Psihiatrie-Neurologie, Spital de Pediatrie, Spital de Boli Infecțioase, Spital de Obstetrică-Ginecologie, Spital de Pneumologie), cu persistența dispersiei teritoriale. În plus, aceste din urmă 6 „spitale” vor fi micșorate cu un număr de paturi echivalent cu al aceluia care vor fi cuprinse în „Spitalul Regional” (în medie 800 de paturi)!

2. Are deja asigurat traseul necesar finalizării: proiect al administrației publice locale (direct interesată!) desfășurat sub auspicii BERD (Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare), care va asigura a) realizarea studiului de fezabilitate sub propriile auspicii, dar cu consultanță europeană de specialitate; b) finanțarea studiului de fezabilitate la nivel de 90% fonduri nerambursabile; c) credibilitate internațională maximă a S.F., cu avantaj direct reprezentat de o viitoare largă participare a entităților interesate în proiect; d) lansarea unei licitații internaționale de largă respirație și desemnarea unui câștigător în absența oricăror suspiciuni, atât timp cât însăși BERD va asigura o parte a finanțării proiectului pentru terții selecționați; e) realizarea acestui traseu extrem de rapid, atâta vreme cât creditele îl „costă” pe câștigător, care va fi interesat să construiască și să pună în funcțiune noua în timpul cel mai scurt posibil structură; Toate acestea, la care se adaugă filosofia de funcționare a proiectului de tip FM-PPP, va asigura, timp de cel puțin două decenii, un management performant al partenerului privat care va conduce la o desfășurare modernă a actului medical!
OBS: Proiectul Spitalului Regional NU permite o astfel de desfășurare a secvențelor descrise mai sus, pentru că el se va desfășura sub directa conducere a Ministerului Sănătății (indirect și extrem de puțin interesat de proiectul de la Brașov-în raport cu celelalte 7 proiecte similare!), care nu are în prezent capacitatea de a derula aceste 5 noi proiecte, atâta timp cât de doi ani de zile consultantul propus de B.E.I.(Banca Europeană de Investiții) nu a reușit să finalizeze S.F. și analiza nevoilor de servicii de sănătate pentru primele trei spitale regionale (Cluj, Iași, Craiova)! De asemenea, Ministerul Sănătății nu posedă fondurile necesare construirii acestor spitale, iar soluțiile de finanțare încă nu există! Ceea ce este și mai restrictiv în privința finanțării lor este faptul că mai intervine încă un intermediar în această ecuație, Ministerul de Finanțe, care va aproba (sau nu, de preferință) montajul financiar al fiecărui nou spital regional, pentru că B.E.I. cere garanții guvernamentale. Iată, deci, un alt motiv de întârziere în evoluția proiectului!

3. Asigură, pe întreg parcursul existenței lui (de la prima cupă de excavator și până la momentul predării lui în proprietatea comunității, o dată cu plata din bugetul comunității locale a ultimei rate din suma cheltuită de partenerul privat), posibilitatea acreditării lui de către Ministerul Sănătății ca având rang/statut de spital regional. Denumirea lui originală, aceea de Spital Clinic de Urgență, este una extrem de generoasă ți permisivă pentru orice evoluție ulterioară a proiectului.
OBS: În schimb, statutul de „regional” impus de amendamentul solicitat de Ministrul Sănătății și înaintat de senatorul F.Orțan, este unul absolut restrictiv, această denumire putând genera stoparea proiectului într-un viitor mai apropiat sau mai îndepărtat, dacă o ulterioară nouă configurație guvernamentală sau parlamentară va considera că un spital regional nu se justifică la Brașov, atâta vreme cât Regiunea Centru se poate „mulțumi” cu cel din Tg. Mureș! În atare condiții, terenul de 12 ha nu va mai putea fi folosit pentru un spital „neregional”, cum ar deveni cel din Brașov, fapt care va necesita trecerea prin Parlament a unei solicitări de schimbare a denumirii „Legii terenului”, motiv de noi și noi întârzieri sau chiar de anulare a acestei legi.

Iată, domnule senator Orțan, motivul pentru care ANSB a propus și i-a convins pe reprezentanții administrației publice locale și centrale din Brașov că denumirea Noului Spital al Brașovului din proiectul de Lege a terenului Spitalului Clinic de Urgență Brașov să nu conțină în niciun caz termenul de „regional”!

Așa că, distinși parlamentari de Brașov! Nu vă rămâne decât să-l convingeți pe colegul dvs de parlament F.Orțan că ar trebui să lase lucrurile așa cum au fost gândite, înspre folosul actualilor și viitorilor pacienți brașoveni, și nu înspre al unor politicieni avizi de imagine! Explicați-i de ce ar trebui să-și retragă amendamentul! Sic et nunc!

Pentru că noi vrem spital! Dar nu oricum, ci unul cum-se-cade! Unul bine gândit și bine argumentat!Nu unul după mintea unora care declară public că „Nu știu ce este acela un buget. Nu am învățat bugete!”, dar susțin în necunoștință de cauză construcții financiare ipotetice și, de aceea, nerealiste! Nu unul după asemănarea unora care susură candid că „Eu apreciez dezbaterile!”, dar le evită cu obstinație, din lipsă de argumente, preferând monologurile televizate !
Nu unul după modelul unora care, mai grav chiar, au conștiința liniștită, deși ne mărturisesc cinic precum că „Există ENORM de multe momente în care îmi încalc aproape toate principiile de etică… Niciodată nu mi-am încălcat un principiu de etică profesională. Niciodată. Dar etica mea personală mi-o încalc în fiecare zi.”
Ce să îți mai rămână de făcut decât să exclami, parafrazând din nou: „Ecce homo!”

Și în aceste condiții, despre ce și cu cine mai discutăm?

Dr.Dan GRIGORESCU

Articole din aceeași categorie:

Comments

comments

Leave a Reply