Despre cauză și efect

Orice cauză produce un efect, la fel cum orice efect are o cauză. În diagnosticarea medicală se pleacă de la efecte, pentru a determina cauza, aceasta cauză urmând a fi tratată pentru stoparea bolii. În planificarea economico-administrativă lucrurile sunt ceva mai complicate, deoarece mai întâi se stabilesc efectele ce se doresc a fi obţinute, apoi se încearcă găsirea „cauzelor“ potrivite, astfel încât efectele să fie cele dorite. Apoi se implementează cauzele.

Din nefericire la ultima ședință de Consiliu Local am văzut cum acționează o administrație absolut neprofesionistă, diletantă, lipsită de orice viziune. Proiectul de hotărâre supus votului consiliului local cu privire la nivelul taxelor și impozitelor pentru anul 2019 prevede o creștere a impozitelor locale cu 10% la clădiri, cu 15% la terenuri și cu 15% la autovehicule. Asta în condițiile în care, cel puțin de doi ani (2016 și 2017), de când ocup un loc în consiliul local brașovean, exercițiul bugetar a fost încheiat cu un excedent uriaș. Cu alte cuvinte, din banii avuți la dispoziție, administrația nu a cheltuit sume de circa 25 – 35% din total. ENORM! Ceea ce este pozitiv pentru bugetul unei familii, deoarece se cheamă economisire, pentru bugetul unei localități este catastrofal! Deoarece banii necheltuiți înseamnă, în principal, investiții neefectuate, investiții care sunt o importantă cale spre creșterea economică a localității și – în final – spre creșterea nivelului de trai al populației. Investițiile creează locuri de muncă în firmele care execută acele proiecte și duc la o mai bună funcționare a diferitelor componente ale vieții unei localități – fie ele traficul stradal, educația copiilor, viața culturală, sănătatea cetățenilor, spațiile locative, etc. Politica de taxe și impozite a unei administrații raționale ar trebui să fie construită exact pe acest traseu, pornind în primul rând de la răspunsul la întrebarea „Ce doresc să obțin?” Vreau să stimulez spiritul antreprenorial? Vreau să intensific investițiile? Vreau să temperez consumul? Dimpotrivă, vreau să stimulez consumul? Vreau să cresc protecția socială? etc. Fiecare din aceste obiective, sau altele posibile, determină aplicarea unor măsuri diferite, care devin cauzele ce determină ca efect atingerea răspunsului la întrebarea „Ce doresc să obțin?”.

Dar edilii brașoveni au decis creșterea taxelor și impozitelor în lipsa unei necesități reale, deoarece – iată! – municipiul a încheiat (cel puțin) ultimii doi ani cu un excedent uriaș, după cum spuneam. Dacă voiau să crească investițiile, aveau la dispoziție sume de ordinul a 70 milioane de euro!

Am întrebat în sedinta de Consiliu local care este justificarea acestor creșteri. Răspunsul a fost halucinant. „Deoarece impozitele nu au fost mărite de 8 ani.“ Cu alte cuvinte nu avem nevoie de banii populației, dar e cazul să mărim impozitele! „Pentru că pot!“ ar fi fost un răspuns mult mai corect, deoarece acesta este adevărul. Au decis majorarea impozitelor doar pentru că POT să o facă, nu pentru că au o viziune de îmbunătățire a infrastructurii, a protecției sociale, a vieții culturale etc. Nu. Dar pot să crească impozitele și, deci, o fac.

Știți care este ponderea impozitelor locale în totalul bugetului localității noastre? Minoră, sub 10%. Deci și creșterea de 10 – 15% va determina un plus la bugetul local de cca 0,9 – 1,3% maxim. Asta în condițiile în care ei nu au cheltuit peste 25 – 35% din banii avuți la dispoziție!!!! Dar s-au lăcomit la banii dumneavostră, de ce sa vă rămână în buzunar, când pot să vi-i ia ei și să nu îi cheltuie?

Aberant!

Dar și mai aberant este altceva. Dacă doreau o creștere a veniturilor din taxe și impozite locale la buget, aveau la dispoziție o sursă mult mai clară și care nu va afecta viețile tuturor. În oraș există multe, foarte multe clădiri nerezidențiale. Conform legii acestea sunt acele clădiri în care se desfășoară activități sportive, culturale, economice, industriale, de cult, financiare, de sănătate. Adică hale industriale, magazine, sedii de bănci, sedii de firme, clinici medicale, săli sportive, săli de spectacole, malluri, etc. Aceste clădiri pot fi în proprietatea unor persoane fizice, sau în proprietatea unor persoane juridice (firme).

Ei bine, dacă proprietarul clădirii este o persoană fizică, aceasta plătește un impozit de 0,2%, adică valoarea minimă permisă de codul fiscal. În schimb, dacă proprietarul clădirii este o persoană juridică, impozitul este stabilit la 1,3% (maximul prevăzut de codul fiscal), peste care se adaugă o cotă de 0,5%, lucru permis de codul fiscal care spune că autoritățile locale pot decide creșterea (sau scăderea, atenție!) impozitelor prevăzute de codul fiscal cu până la 50%. Deci pentru aceeași clădire, cu aceeași funcțiune, astăzi o firmă platește un impozit de 9 ori mai mare decât dacă proprietar ar fi o persoană fizică. De 9 ori mai mare!

Aveau deci o sursă de creștere a veniturilor din impozite foarte accesibilă. Fără să afecteze oamenii săraci, oamenii cu venituri reduse – ce om sarac are în proprietate un sediu de banca? Ce om sărac are în proprietate o clădire în care se află un magazin care îi plătește chirie? (Apropo – știți ce chirii se plătesc la magazinele de pe Republicii, aflate aproape TOATE în proprietatea unor persoane fizice? Mii și mii de euro pe lună!)

Dar nu, nu au vrut să îi deranjeze pe bieții proprietari de magazine de pe Republicii, Mureșenilor, și în Piata Sfatului sau din orice altă zonă a orașului…

Mai mult, dacă în tabelul cu impozitele locale, construit în baza codului fiscal, care la unele impozite permite stabilirea acestora între o cotă minimă și una maximă, TOATE impozitele erau stabilite la cota maximă permisă de lege, SINGURA poziție la care cota aleasă era cea minimă era … impozitul datorat pentru clădirile nerezidențiale aflate în proprietatea persoanelor fizice.

Îmi pare rău, dar nu pot să nu mă gândesc, vorba unui alt coleg din consiliul local, la numărul funcționarilor publici cu funcții grele care, din ’90 până astăzi, au devenit proprietari de clădiri nerezidențiale în Brașov, prin diverse manevre, unele mai transparente decât altele…

Ei ramân cu banii în buzunare, iar dumneavoastră, dragi brașoveni, plătiți impozite majorate unei administrații care, oricum, nu va știi cum să îi cheltuie pentru creșterea calității vieții dumneavostră.

Ne rămâne doar speranța alegerilor din 2020, sau 20 20, vorba primului ministru.

Șerban ȘOVĂIALĂ – consilier local al Brașovului

 




 

 

Comments

comments

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.