Saptămânal pe hârtie, zilnic pe internet

În mediul online, în toată goliciunea noastră

Da, postez acest text pe blog (www.dezacorduri.ro), apoi îl voi pune pe Facebook ca să îl citești și tu, profesionist sau om normal sau imbecil sau feudal sau postac. Și poate înainte de a scrie ceva – aici sau în altă parte – vei sta o secundă cu degetele suspendate deasupra tastaturii. O secundă în care să gândești. Poate fi suficient.

Mediul online este, nu-i așa?, mediul deplinei libertăți. Facem orice și vedem orice prin ecranele luminoase ale device-urilor noastre tot mai performante. Un ignobil exercițiu de nuditate interioară se revarsă fără rezerve de la unii la alții. Nu există limite. Ne folosește sau nu?

Online profesionist. Un fel de Cambridge Analytica mai mult sau mai puțin antrenat(ă)

În România, online înseamnă website-uri, magazine, presă, emailuri, Whatsapp și Facebook. Mai ales Facebook. Profesioniștii prezenței firmelor, partidelor sau personalităților în mediul online sunt așa-numiții „digital marketing specialists“. Ei știu cui să se adreseze și ce să spună. Ei știu să te convingă să dai like, share, să deschizi un website sau să îți spună cu cine să votezi. De regulă, sunt oameni civilizați. Munca lor se vede, adesea e marcată cu un „P“ de la „publicitate“.
Dar pentru că regulile sunt adesea încălcate, sunt mulți profesioniști sunt antrenați să se lipsească de caracter. Seamănă panică, vând iluzii, modifică profund realitatea. Atacă subversiv. Mobilizează oameni. Distrug oameni. Spală cadavre. Scriu comentarii ostile. Înjură. Mediul online le permite pe toate. Le permite să stea ascunși și să lucreze. Pentru cine lucrează? Asta este o chestiune complicată. Nici chiar despre Brexit nu se știu toate.

Amatorii. Cei mai mulți sunt necitiți

Mediul online e ca strada, toată lumea are loc pe ea, toată lumea o folosește, de la profesor, la analfabet, de la justițiar, la justițiabil. Doar că strada te absoarbe. Nu ieși în evidență decât dacă ești ostentativ, umbli echipat cu pene sau urli la lună.
În online treaba stă altfel. Ești cum vrei să fii. Sau crezi că ești cum vrei să fii, pentru că greșelile de exprimare se văd imediat. Și se vede și cât ai citit, și pe cine disprețuiești, și cât te iubești pe tine. Se vede bine în spatele pozei sau comentariului tău și cine ești, și cum ești. Prostia și aroganța se văd imediat.

Neînțelegerea diferențelor dintre stradă și mediul online deformează

Pe stradă nu înjuri așa cum o faci online că s-ar putea să o încasezi. Online, anonim, merge. În mediul online, orice bășinos poate fi gladiator. Dar nu-i totuna. Ca să fiu mai explicit: nu poți să mănânci o pâine digitală, chiar dacă o cumperi online. O mie de like-uri nu fac cât o strângere de mână. E clar, nu?
Amatorii sunt marfa cea mai bună pentru profesioniști. „Pescuitul“ în mediul online bate orice emisiune de teleshopping.
Da, mediul online e din ce în ce mai potrivit manipulării. Societatea deschisă a învins societatea conservatoare, maneaua a îngenuncheat simfonia, prostia crâncenă devastează orice urmă de inteligență.
Turme de imbecili cronici și armate de feudali infatuați se înfățișează lumii crezând că dacă defilează în mediul online vor conta în vreo ecuație. Sau vor fi admirați sau aplaudați sau vor câștiga războaie pe care altfel nu le-ar putea duce vreodată.

Tudor ARTENIE.

Abonează-te la newsletter
Sign up here to get the latest news, updates and special offers delivered directly to your inbox.
You can unsubscribe at any time
Comentarii
Loading...