O mină desprinsă din centura de apărare marină a Ucrainei a fost găsită, luni, în apele românești ale Mării Negre – în zona Capului Midia. Un pescador a dat întâmplător de ea, iar incidentul a sporit riscul pentru navigatori.
Tot luni, 28 martie, o altă mină a ajuns în Turcia, după ce sâmbătă, o a treia a creat tensiune în strâmtoarea Bosfor. Ar fi, în total, 420. Cu o situație tot mai complicată în Marea Neagră, România a cerut sprijin Italiei.
Mina ucraineană plutea purtată de curenți la 70 de kilometri, în larg, în zona Capului Midia, când comandantul unei nave de pescuit a observat-o. Era 8 și 10 minute dimineața.
George Ciocan, pescar: ”Ne întorceam de la pescuit și am văzut un obict plutitor care semăna cu o mină.”
Comandantul pescadorului Olimpus 1 a alertat autoritățile pe canalul oficial și a cerut asistentă de specialitate după ce a văzut mina plutind în largul marii. Locul a fost imediat marcat pe hărțile de navigație, astfel încât vaporarele să evite acea zonă.
Nava de pescuit s-a îndepărtat de mină, iar comandații celorlalte ambarcațiuni din Marea Neagră au devenit prudenți.
Mircea Mocanu, comandat de navă: ”Ne-au dat o poziție de coordonate care este aproxim la 40 de mile marine travers de Năvodari și trebuie bineînțeles să o ocolim.”
Între timp, spre zona de risc au plecat singură ambarcațiune a Forțelor Navale capabilă să transporte și să planteze mine: puitorul „Viceamiral Constantin Bălescu” și o grupă de scafandri deminori.
La ora 13 și 39 de minute – după 5 ore și jumătate de tensiune în Marea Neagră – dispozitivul explozibil a fost detonat.
Mina ajunsă în apele românești ale Mării Negre este de tip YaM. Avea 172 de kilograme și o sarcină explozivă de 20 de kilograme de trinitrotoluen.
“La ajungerea în raion, mina a fost identificată, clasificată ca fiind de provenienţă ucraineană, din stocul operativ al Forţelor Navale Ucrainene, revitalizată în anul 2020. Ea este o mină folosită în raioane cu adâncime de până la 50 de metri, cu o încărcătură TNT în jur de 20 de kilograme. (…) Misiunea a fost una cu grad ridicat de risc, având în vedere că este pentru prima oară când executăm o activitate de distrugere a unei mine reale. S-a desfăşurat în siguranţă, tot timpul am avut în atenţie ca grupa scafandrilor deminori să fie în siguranţă şi să desfăşoare activităţi astfel încât să nu periclităm viaţa militarilor români”, a declarat căpitan comandor Daniel Gheorma, la sosirea navei militare de la intervenţie în portul militar Constanţa.
420 de astfel de astfel de dispozitive ar pluti în derivă în Marea Neagră, după ce s-au desprins din centura de apărare marină a Ucrainei, din zonele de coastă ale localităților Odesa, Cernomorskoe, Yuzhnoe și Ochakov.
Curenții vestici poartă minele de-a lungul coastei României până în zona Turciei. 10 zile i-a luat minei să ajungă aici.
O altă mină care plutea liber a fost descoperită în largul localității Igneada – din nord-vestul Turciei – a treia după cea descoperită sămbătă la intrarea în strâmtoarea Bosfor.
România a cerut ajutor Italiei, ca să depisteze minele din Marea Neagră.
Lorenzo Guerini, ministrul Apărării din Italia: ”În urma discuțiilor pe care le-am avut cu domnul Vasile Dâncu, am ajuns de comun acord la concluzia că este necesară suplimentarea contribuției noastre cu două nave dragoare de mine în Marea Neagră.”
Reprezentanții Institutului GeoEcoMar – care au analizat curenții din Marea Neargă – spun că deocamdată nu există pericolul ca minele să ajungă în zona de înot sau pe plajă.
Riscul ar fi mai mare în Bulgaria.
Dan Vasiliu, director GeoEcoMar: ”Observațiile noastre arată o circulație a curentului către larg, către est, urmând ca de mâine și poimâine tendința să fie spre sud.”
Ministerul Apărării Naționale – prin intermediul Direcției Hidrografice Maritime – a cerut navigatorilor să raporteze imediat orice obiect asemănător minelor pe care îl observă în Marea Neagră.
Sursa: stirileprotv.ro