Primele tronsoane din autostrada Ploieşti-Braşov, aşa numita autostradă către munte, ar putea fi scoase la licitaţie în cursul acestui an, dacă toate lucrurile vor merge cum trebuie, a declarat vineri, vicepremierul Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, în cadrul conferinţei de presă susţinută după semnarea contractelor pentru tronsoanele 2 şi 3 ale secţiunii Buzău-Focşani din autostrada A7.
„ Ştiţi că pentru tronsonul Ploieşti-Braşov ni s-a propus o soluţie tehnică ce ar fi dus la un cost de 8 miliarde euro, ceea ce nu putem accepta. În ultima perioadă s-a lucrat împreună cu proiectantul şi cu beneficiarul astfel încât şi costurile de implementare să fie unele rezonabile. Iar soluţiile acelea SF prin care să mergi numai prin tunel până la Braşov cred că au fost depăşite, astfel încât şi preţul pe care îl va avea în final această autostradă să fie unul care să poată să fie susţinut de statul român, indiferent că vorbim despre finanţări europene sau despre finanţări de alt tip. Oricum, pe parcursul acestui an vom ieşi cu anumite tronsoane care pot fi scoase la licitaţie, dacă lucrurile merg cum trebuie. Mă refer la primul tronson dinspre Braşov spre Ploieşti”, a declarat vicepremierul Sorin Grindeanu.
Amintim că referitor la autostrada către munte, la finalul anului trecut, Marcel Boloş, ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene a spus că, în opinia sa valoarea estimată, de 8 miliarde euro, este mult prea mare, deoarece în realitate un kilometru de autostradă între Comarnic şi Braşov nu ar trebui să coste mai mult de 40 milioane euro.
„ În privinţa autostrăzii Braşov-Comarnic, pe care o tărăgănăm de foarte mult timp, din punctul meu de vedere nu cred că soluţia de parteneriat public privat este una sustenabilă. Eu am lucrat aproape 4 ani în Ministerul Transporturilor şi nu văd o variantă PPP pentru această autostradă, ci o văd realizată prin intermediul fondurilor europene. Într-adevăr la autostrada Braşov-Comarnic trebuie pusă problema alocărilor de fonduri, dar sumele vehiculate – de 8,5 miliarde euro sau 9,1 miliarde euro – sunt exagerate. Costul maxim la care ne putem gândi pentru traversarea munţilor este de 30 milioane euro pe kilometru. În 2016 am lucrat la elaborarea Masterplanului General de Transport şi am studiat atunci costurile pe kilometru, deoarece Comisia Europeană ne-a obligat să ne documentăm. Dacă adăugăm însă inflaţia şi creşterea de preţuri pentru a face o ajustare de costuri, ajustare care se ridica undeva la 30% în luna mai 2022, şi dacă mai punem 10% pentru dotările cu echipamentele privind siguranţa circulaţiei rutiere, mai mult de 40 milioane euro nu trebuie să coste un kilometru de autostradă pe tronsonul Braşov-Comarnic”, susţinea Marcel Boloş, la o întâlnire cu reprezentanţii mass-media, în 20 decembrie 2022.
#GazetaBrașovului