Au stat „ aleșii neamului”, ăia din USR și au socotit-o, au învârtit-o, au sucit-o, s-au mai uitat și pe geam un pic, și într-un final au venit cu verdictul. 4 lei călătoria cu autobuzul. De la 2,5 lei. Pe motiv că…mă rog, fără motiv dacă e să mă întrebați pe mine.
Socotelile din scriptele RATBV arată cam așa. Primăria Brașov varsă anual circa 100 de milioane de lei în contul RATBV. Pe motiv de subvenție. Adică bagă mâna adânc în bugetul Municipiului, scoate „ parnosul gras”, și-l trimite la RATBV. Să aibe și ei bani de salarii, șprițuri, caterinci.
Pe partea cealaltă, ca într-un film bun, RATBV încasează circa 40 de milioane de lei din vânzarea de bilete și abonamente.
Dacă ar fi de capul lor, pe o piață concurențială reală, RATBV n-ar rezista nici 5 minute. Pentru că nu numai că nu produce profit, ci pentru că e o gaură neagră plătită din buzunarele brașovenilor. Care fie că beneficiază, fie că nu beneficiază de transportul public, plătesc prin intermediul primăriei Coliban.
Disclaimer – calculul e făcut în mare, fără să țin cont de sărbători legale, blatiști, și poate fi eronat. Dar nu cred că RATBV are mai mult de 30 de mii de clienți în medie zilnic.
Situația aceasta nu este singulară. Toate administrațiile din România fac același lucru. Subvenționează transportul public. Probabil că și „ afară” e la fel.
Aveți idee ce salariu are un șofer pe RATBV? Mi-a șoptit o păsărică faptul că cel mai slab plătit șofer pleacă lunar acasă cu 6000 de lei pe card. Și că majoritatea șoferilor încasează în medie de 8000 de lei. În banii aceștia sunt incluse vouchere de vacanță, bonuri de masă, diferite prime, sporuri, ore suplimentare.
Te plângi că n-ai bani și te exploatează șeful. Păi fă școala de șoferi și fuguța la RATBV pe salariu de boier.
Acum, primăria Coliban ar fi putut să facă o treabă deșteaptă. Să-l asculte pe subprefectul Pătrașcu și să mai pună 40 de milioane ( banii care vin din vânzarea de bilete și abonamente) pe motiv că unde „ a mers mia, merge și suta”, și să facă transportul public gratuit pentru brașoveni. Și dacă se mai făceau și benzi dedicate pentru autobuze, devenea transportul public mai eficient ca mersul cu mașina prin oraș.
Se fac ambuteiaje și stai cu mașina în trafic? Lasă mașina acasă și mergi gratuit cu autobuzul. Nu găsești loc de parcare în centru și simți cum îți pleznește căpuțul dând ture în jurul Parcului Central și pe Castelului sau prin parcarea de la Livada Poștei? Ia autobuzul, e gratuit, și scapi de grija parcării. Te plângi că e poluare și ai plămânii plini cu PM 10 și PM 2,5. Ia autobuzul, e gratuit. Lasă mașina acasă!
4 lei biletul de autobuz? Și se mai miră brașovenii că sunt ore din zi în care circulația e un infern? Politici USR de mediu? Scăderea poluării? Glume bune de tot.
Pe Coliban o să-l cred că e fiert pe mediu când o să-l văd venind la „ servici” cu autobuzul sau bicicleta. Adică la Sf. Așteaptă.
Dan VÂJU
#GazetaBrasovului