Obligația fiecărei unități de învățământ preuniversitar de a avea un responsabil de mediu este în acord cu „Strategia Națională privind Educația pentru mediu și schimbări climatice 2023-2030”, elaborată de către Ministerul Educației, supusă dezbaterii publice pe 29 decembrie 2022 și fundamentată pe raportul „Educația privind schimbările climatice și mediul în școli sustenabile” întocmit de grupul de lucru înființat la nivelul Administrației Prezidențiale.
Potrivit documentului transmis de Ministerul Educației inspectoratelor școlare, unitățile de învățământ preuniversitar trebuie să desemneze un responsabil de mediu, acesta fiind practic un profesor care se ocupă de promovarea conceptelor de dezvoltare durabilă.
În legătură cu operaționalizarea acestei măsuri, tragem un semnal de alarmă cu privire la contextul socio-cultural în care urmează a fi implementată. Recomandarea noastră se bazează pe concluziile mai multor rapoarte făcute publice, de diferite case de sondare de prestigiu din țară, la finalul anului 2022, dar și prin colectarea feedback-ului primit direct de reprezentanții noștri.
Dintre aceste rezultate, amintim în special faptul că deși 90% dintre tinerii din România considerau că implicarea lor civică poate aduce schimbări în bine la nivelul comunităților din care fac parte, doar jumătate dintre aceștia au ales să și acționeze în acest sens, iar modul în care au făcut-o a fost mai degrabă unul pasiv. Același sondaj indică drept principale forme de implicate acele acțiuni indirecte precum semnarea diferitelor petiții sau aprecierea pe social media a inițiativelor civice menționate.
Prin urmare, subliniem nevoia de a fi evitată orice formă de formalism din implementarea acestei măsuri și asigurarea că scopul foarte bine exprimat prin poziția Ministerului Educației ajunge să fie atins prin acțiuni concrete, dincolo de exersarea demersurilor de conștientizare a problemelor de mediu, prin saltul direct către implementare. Datele indică faptul că tinerii din România știu destul de bine să recunoască principalele probleme de mediu, dar au nevoie de sprijin în exersarea acțiunilor concrete de protejare a mediului.
Conform structurii anului școlar 2022-2023, programele „Școala altfel” și „Săptămâna verde” se desfășoară în perioada 27 februarie – 16 iunie 2023, în intervale de 5 zile lucrătoare consecutive, în afara modulului de învățare, planificarea activităților fiind la latitudinea unității de învățământ. Sprijinim măsura Ministerului Educației atât în această perioadă, cât și în restul anului școlar și ne arătăm disponibilitatea în asigurarea suportului de specialitate și pregătire în domeniul vast al problemelor de mediu.
Secretarul de stat, domnul Ionuț Sorin Banciu, a evidențiat importanța deosebită a integrării unui responsabil de mediu la nivelul fiecărei unități de învățământ:
„Consider că este un pas înainte pentru noi toți, ca societate, să avem în fiecare școală din această țară câte un responsabil de mediu. Insist ca rolul acestuia să nu fie neglijat sau tratat cu formalism, deoarece preocupările legate de mediu sunt mai mult decât o investiție pentru viitor, sunt vitale pentru sănătatea și calitatea vieții noastre.
Orice responsabil de mediu din unitățile școlare va găsi oricând sprijin la Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor pentru proiectele și activitățile propuse. Nevoia de educație cu privire la temele de mediu, dezvoltare durabilă și schimbări climatice este manifestată constant și cu precădere în rândul tinerei generații, fiind un fapt confirmat de mai multe studii sociologice de amploare. Prin urmare, este de datoria noastră ca decidenți politici să transpunem aceste așteptări în măsuri legislative. Acum un an, din postura de parlamentar și membru în comisia de mediu, am avut proiecte legislative menite să vină în întâmpinarea acestor nevoi de cunoaștere ale noii generații. Astăzi, reiau grija față de acest proces amintind ce spuneam atunci: profesorul care va avea rolul de responsabil de mediu va fi definitoriu pentru asigurarea conștientizării timpurii a problemelor de mediu, dar și a soluțiilor responsabile de contracarare și implicare directă, mai ales în contextul în care se propune actualizarea programelor școlare de biologie, geografie sau economie cu noțiuni de mediu și schimbări climatice. Subliniez utilitatea acestui rol la nivelul școlilor și prin faptul că există oportunități de carieră în activități noi și atractive care au o legătură strânsă cu mediul, iar tinerii trebuie fie cât mai informați cu privire la acestea.”
#GazetaBrașovului