Au trecut șase luni de la alegerile locale. Șase luni de zbateri, lupte intestine și situații limită în unele cazuri, sau de aparentă acalmie și atmosferă de colaborare. Actorii politici s-au așezat sau reașezat la butoane.
Președintele Consiliului Județean, Adrian Veștea a câștigat un nou mandat la conducerea județului cu un scor mare. Și asta datorită faptului că în timpul mandatului precedent s-a axat foarte mult pe partea de ,, a face ” și comunicare. Aeroport, autostradă, șantier, Adrian Veștea era peste tot aproape zilnic. Și acest lucru a fost sesizat de către electorat. Și după alegeri a continuat drumurile pe la obiectivele menționate. Unele dintre ele finalizate, unele încă în stadiu de construcție. Neimplicat în scandaluri de corupție ca alți membrii PNL, cu un nivel de comunicare excelentă și capacitate organizatorică mare, acesta reușește să găsească formula câștigătoare în politica locală. Din partea mea are o notă bună.
Consiliul Județean Brașov, și aici mă refer la consilieri în ansamblul lor, 16 de la PNL, câte 8 de la USR și PSD, și 2 consilieri de la Pro România, dau senzația că reușesc să mențină o notă de echilibru. Nu am sesizat în ultimele 6 luni iz de scandal sau neînțelegeri insurmontabile din partea Consiliului Județean. Negocierea politică se pare că funcționează și mulțumește pe toată lumea. Și dacă este liniște, atunci să fie liniște.
Ceea ce nu pot spune despre Consiliul Local Brașov, unde se dau lupte grele pe baricade.
Allen Coliban, noul primar, a ales ca strategie să păstreze și să recicleze o mare parte din aparatul administrativ găsit la Primăria Brașov. În ciuda faptului că în timpul campaniei electorale a susținut faptul că are echipă cu care va veni să implementeze politici diferite în ceea ce privește administrația publică. Echipă care încă se lasă așteptată. Noul primar s-a mai făcut remarcat și prin întârziere decizională în unele cazuri, precum și în incapacitatea de a reorganiza Poliția Locală. Până la un punct, chiar și infamul contract cu concesionarul parcărilor P&P părea o piatră de moară până în momentul în care acest contract a fost reziliat unilateral din cauza faptului că concesionarul a înțeles să nu respecte anumite prevederi din el. Iar această acțiune de reziliere s-a lăsat cu procese civile intentate de către concesionar.
În plus, trei capitole care funcționau bine pe vremea fostei administrații, respectiv curățenia stradală, ridicarea deșeurilor la timp și ,,invizibilitatea” cerșetorilor și a oamenilor fără adăpost, suferă de anumite disfuncționalități. La care adaug și faptul că ultima deszăpezire a fost un semi dezastru. Iar acestea, deși i se pun în cârcă actualului primar, mă tem că sunt semnale date de opozanții politici care doresc să demonstreze faptul că sub actuala administrație orașul a devenit nefrecventabil, și să atragă oprobiul public.
Raportul prezentat la șase luni de mandat indică lucrurile bune care au fost făcute, respectiv bugetul record, de peste 1 miliard de lei, cu alocări prioritare pentru cinci domenii esențiale în creșterea calității vieții: sănătate, educație, cultură, sport și mediu, succesul campaniei de vaccinare, lansarea ghiduri de finanțare pentru cultură, sport și servicii sociale, pentru a transparentiza și a facilita finanțarea din bani publici a proiectelor benefice pentru comunitate, optimizarea serviciilor de transport public și adaptarea lor la nevoile cetățenilor.
Ce nu apar în raport sunt scandalurile din presă ce țineau de comunicarea defectuoasă a consilierei personale ale primarului, reciclarea unor foști consilieri ai fostului primar, demisii ale unor persoane aduse în aparatul administrativ după câteva luni de activitate la primăria Brașov. Nici aparițiile în presă a unor declarații mai mult sau mai puțin trunchiate în legătură cu interzicerea circulației autoturismelor diesel în Centrul Vechi, acordarea de autorizații de construcție sau autorizații de demolare ce vin în contradicție cu promisiunile electorale sau mult trâmbițatul audit care s-a făcut sau nu s-a făcut, dar a cărui raport nu e public. La care adaug și incapacitatea decizională a actualei administrații de a ajunge la un punct comun în ceea ce privește fotbalul brașovean.
Foarte multă vreme s-a simțit în spațiul public comportamentul ezitant al edilului brașovean. Și acest lucru vine pe fondul nivelului de așteptări foarte mare pe care votanții actualului primar l-au avut și încă îl mai au de la acesta.
În ciuda faptului că beneficiază de majoritate în Consiliul Local Brașov prin cei 12 consilieri USR PLUS, la care adăugăm cei 11 consilieri PNL, rezultând 23 de consilieri din 27, lucrurile importante pentru brașoveni par că trenează. Se pare că în unele cazuri, există tendința de a reedita USL-ul, fosta alianță PNL – PSD.
Menționez cele mai importante trei aspecte care împiedică din punctul meu de vedere facilitarea către o administrație mai coerentă.
În primul rând, alianța dintre USR PLUS și PNL, la nivel local este o alianță mai mult declarativă. Fostul edil, care acum ocupă un loc de consilier local depune eforturi fățișe pentru a împiedica desfășurarea în bune condiții a actului administrativ. Acționează pe principiul ,, Încurcă adversarul!”, acționând într-o manieră personală ce nu are legătură cu nevoile brașovenilor sau cu principiile partidului al cărui membru este.
În al doilea rând, actualul primar, Allen Coliban a demonstrat până acum două săptămâni, o incapacitate decizională, procrastinând în luarea anumitor decizii, uneori fie pe lipsa de date concrete, fie din cauza incoerenței datelor de care dispunea. La care aș mai adăuga posibilele sabotaje, ce vin din interiorul serviciilor administrației locale și a lipsei de profesionalism a aparatului administrativ. Procrastinarea a luat sfârșit în momentul în care contractul cu concesionarul parcărilor P&P a fost reziliat, după care a urmat o vizită la sediul acestuia pentru a prelua bunurile de inventar.
În al treilea rând cred că înainte de a intra în campania electorală, USR PLUS nu s-a informat suficient și temeinic în legătură cu cadrul legislativ în ceea ce privește administrația publică locală, și în legătură cu posibilitatea de a aduce anumite schimbări dorite în actul de administrare. Astfel s-au trezit în imposibilitatea de a onora unele dintre promisiunile cu care au câștigat la vot.
Concluzia mea este una intermediară. Dacă în cazul Consiliului Județean Brașov lucrurile funcționează, în cazul Consiliului Local ele se mișcă un pic mai greu, cu multe piedici. Brașovenii își pierd răbdarea și încrederea în noul edil, precum și în consilierii USR PLUS, dorindu-și de la aceștia o exacerbare a spiritului combativ pentru realizarea unor politici coerente la nivel administrativ.
Dan Vâju
www.gazetabrasovului.ro
#gazetabrasovului