Am tot scris despre faptul că în România, membră NATO și UE, și mai nou invitată rapid în Schengen, România, țară care așteaptă aprobarea proiectelor PNRR, are niște probleme mari, de fond, în ceea ce privește accesul la investițiile străine și la accesul pe piața internațională de capital. Pentru că deși Standart&Poor`s oferă României în ultima vreme notă de trecere, climatul social, politic și economic ne trădează și ne țin departe de accesul la capitalul străin.
Și asta pentru că în ultimii 31 de ani, unica preocupare a celor de la butoane, vizibili sau invizibili, a fost aceea de a avea acces nelimitat la resursele bugetului de stat. Și asta deoarece la începutul anilor 90, comanda a fost ca toată lumea bună și conectată să acumuleze resurse și capital prin orice metodă posibilă, fie chiar și prin jaf la drumul mare, urmând ca în decursul câtorva ani, când România urma să fie conectată la economia mondială, să existe și capital privat românesc disponibil pentru economia din România. Și asta s-a și întâmplat, uneori brutal, prin distrugere și furt, uneori printr-o simplă semnătură. Foarte plastic această strategie a fost denumită „ acumulare sălbatică de capital”.
Îmi amintesc despre poveștile din presă cu miliardarii de carton, jocuri piramidale, fonduri de investiții care te îndemnau să dormi liniștit, falimente bancare răsunătoare, cursul dolarului care devaloriza leul zilnic. Povești ce vizau o tranziție originală de la economia centralizată la economia reală. Sau asta părea să fie.
În spatele acestor povești trăite de către poporul român, existau și există jocuri de interese și influențe străine sub forma unor rețele transfrontaliere. Care acționau invizibil ca într-o veritabilă conspirație. Lucrurile nu s-au desfășurat niciodată la voia întâmplării, și n-au fost niciodată limpezi. Întotdeauna au fost niște băieți deștepti, care au avut în spatele lor alți băieți deștepți, care au avut la rândul lor în spate servicii de informații autohtone sau străine care acționau în funcție de nevoia politică sau la comanda unui stat străin. În obscuritatea anonimatului. Dacă tot adevărul ar fi public, ni s-ar face părul măciucă.
Mai nou, odată cu intrarea în UE, România a intrat și ea sub o lupă serioasă, a băieților serioși care reprezintă capitalul occidental. Dacă până prin anii 2000 jaful banului public și preluarea cu japca a diferitelor lucruri nu interesa puterile occidentale decât tangențial, fiind privită ca o reglare de conturi pe baza excesului de testosteron și lăcomie, undeva la marginea hărții, care nu putea influența major mai nimic, odată cu debutul negocierilor României pentru intrarea în NATO și UE, lucrurile s-au schimbat. Treptat. Vechile rețele au devenit disfuncționale, fiind rând pe rând deconectate de la accesul la banii publici, sub lupa Statelor Unite care nu permit investiții serioase în locuri ale lumii pe care nu le pot controla. Dar lucrul acesta nu se face ușor, au fost aruncate fonduri imense în PR pentru cumpărarea influenței politice, și sunt puse în mișcare rețele gigantice de dezinformare și influențare a opiniei publice. Și nu sunt fonduri aruncate la voia întâmplării. Sunt fonduri bagate într-un război economic invizibil.
Pentru a înțelege mai bine fenomenul, urmărim ceea ce se întâmplă acum în Bulgaria. Practic, Statele Unite au intervenit foarte dur pentru a desființa rețelele de influență conectate cu Kremlinul, impunând sancțiuni unui număr de 64 de companii bulgare și unui număr de trei cetățeni bulgari, oameni de afaceri cu conexiuni și influență la nivelul executivului din țara vecină. Unul dintre acești trei oameni de afaceri este un oligarh acuzat nici mai mult nici mai puțin că plănuia să creeze o rețea prin care lideri politici ruși să influențeze deciziile guvernului bulgar. Să nu ne îndoim de faptul că SUA nu studia de mult această Bulgaria, și nu cunoștea rețelele de interese economice și politice.
Statele Unite au ales să se implice în acest mod în economia Bulgariei, cel mai corupt stat din UE, potrivit Transparency International, țară criticată în mai multe rânduri de către Comisia Europeană pentru incapacitatea ei de a elimina corupția, și pentru că nu a judecat și condamnat nici un mare funcționar guvernamental, deoarece în ciuda tuturor avertismentelor și datelor oferite statului Bulgar, acesta nu a făcut nimic, ascunzându-se în spatele unei birocrații stufoase, încremenite în timp și a legislației nefavorabile acestui gen de acțiuni.
Și ca să înțelegem mai bine modul de acțiune al Statelor Unite, prim-ministrul interimar bulgar Stefan Ianev a declarat că a fost informat telefonic de subsecretarul de stat american pentru afaceri politice, Victoria Nuland, despre aceste lucruri. Situația pare atât de gravă și prezentă din punctul de vedere al Statelor Unite, încât nici măcar nu i s-a cerut părerea primului ministru bulgar, el doar a fost informat.
„Statele Unite sunt alături de toţi bulgarii a căror activitate promovează reformele, iar Departamentul va continua să îşi folosească autoritatea pentru a promova răspunderea pentru actorii corupţi din regiune şi la nivel global”, a declarat purtătorul de cuvânt al Departamentului de Stat, Ned Price, într-un comunicat de presă
Această acțiune intenpestivă a Statelor Unite ne duce cu gândul la viteza cu care acestea doresc să controleze această zonă. Nu mai puțin decât în octombrie 2020, ambasadorul Statelor Unite la București declara faptul că americanii se vor implica în construirea unei autostrăzi ce va lega Portul Constanța de Portul Gdansk.
Acțiunile și declarațiile aliatului nostru din NATO, indică faptul că, pe de o parte Statele Unite intenționează la nivel de strategie militară să definească o linie a frontului cât mai aproape de granițele Rusiei în caz de conflict militar NATO – Rusia, și pe de altă parte intenția de a controla zona balcanilor din punct de vedere economic.
Este o problemă de timp până când Statele Unite vor aplica aceeași strategie pe care au aplicat-o în Bulgaria, și în România.
Dan Vâju
gazetabrasovului.ro
#gazetabrasovului
redactia@gazetabrasovului.ro