Zilnic online

Noua taxă auto din 2026: Lovitură pentru proprietarii de mașini vechi și poluante!

Ce prevede noul sistem de taxare auto?

Ce prevede noul sistem de taxare auto?
Începând cu 1 ianuarie 2026, proprietarii de autoturisme vechi și poluante din România vor fi nevoiți să plătească o taxă auto mai mare, conform unui proiect discutat de Guvern. Noua taxă va fi aplicată atât la înmatriculare, cât și anual, sub forma unui impozit diferențiat în funcție de nivelul de emisii și vechimea mașinii.
Această măsură vine ca răspuns la îmbătrânirea accelerată a parcului auto din România, unde peste 80% dintre vehicule au o vechime de peste 10 ani.
Cum se va calcula noua taxă?
Sistemul de taxare va avea două componente principale:
1. Taxa de mediu la înmatriculare – aplicată mașinilor poluante importate sau tranzacționate pe piața internă. Cu cât autoturismul este mai vechi și emite mai multe noxe, cu atât taxa va fi mai mare.
2. Impozitul anual pe poluare – impozitul auto actual va fi înlocuit cu unul care include o componentă de mediu, diferențiată în funcție de norma de poluare și de vechimea mașinii.
Exemple de costuri posibile:
• Euro 6 – Un autoturism modern cu emisii reduse va avea un impozit anual ușor majorat (exemplu: de la 35 lei la 37 lei).
• Euro 2 – Pentru un autoturism vechi și poluant, impozitul anual ar putea crește semnificativ, de la aproximativ 117 lei la 1.900 de lei.
Cine va fi cel mai afectat?
• Cei care dețin mașini vechi, în special modele Euro 3, Euro 2 și non-Euro, care vor plăti cele mai mari taxe.
• Importatorii de mașini second-hand – tarifele mai mari vor afecta cererea pentru astfel de vehicule.
• Românii din mediul rural, unde accesul la mașini noi este mai dificil din cauza costurilor ridicate.
Guvernul speră ca noua taxă să descurajeze importul de mașini poluante și să stimuleze achiziția de vehicule mai noi, însă criticii susțin că măsura îi va afecta direct pe cei cu venituri reduse, care nu își permit să cumpere autoturisme mai ecologice.
Când intră în vigoare?
Dacă va fi aprobat, noul sistem de taxare auto ar putea deveni operațional de la 1 ianuarie 2026, oferind proprietarilor timp pentru a lua măsuri. Ministerul Mediului și Ministerul Finanțelor lucrează la detaliile finale ale proiectului, care ar urma să fie dezbătut public înainte de adoptare.
Postări asociate
1 din 592
Ce alternative au românii?
Autoritățile iau în calcul și introducerea unor subvenții pentru achiziția de mașini electrice și hibride prin programul Rabla Plus, care ar putea compensa impactul noilor taxe. Cu toate acestea, rămâne de văzut dacă aceste măsuri vor fi suficiente pentru a convinge românii să facă tranziția către vehicule mai puțin poluante.
Cert este că din 2026, costurile de deținere a unui autoturism vechi vor crește semnificativ, iar mulți șoferi vor fi obligați să-și regândească alegerile auto.
Abonează-te la newsletter
Înscrieți-vă aici pentru a primi cele mai recente știri, actualizări și oferte speciale livrate direct în căsuța dvs. de e-mail.
Te poți dezabona oricând!

Acest site folosește cookies. Utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie. DA, ACCEPT Mai mult