Saptămânal pe hârtie, zilnic pe internet

Turnul de control al Aeroportului Internațional Brașov e subiect într-un război al declarațiilor. Până la urmă cine, ce a hotărât și cine, ce a decis?

Turnul de control al Aeroportului Brașov e subiect într-un război al declarațiilor. Până la urmă cine, ce a hotărât și cine, ce a decis?

Luni, 7 iunie, Deputatul Tudor Benga postează pe Facebook un text în care îl acuză pe ,, președintele CJ” de o ,,nouă jonglerie de comunicare” în legătură cu subiectul turnului de control al Aeroportului Brașov. Benga scrie, cităm ,, conducerea CJBV ne-a lăsat să credem că Romatsa a luat decizia privind turnul virtual de fapt această decizie aparține consultantului angajat de CJ. Romatsa nu a luat această decizie, ci doar a hotărât, în baza punctajului stabilit de consultantul contractat de CJBV, ca turnul virtual de la Brașov să fie operat de la Arad. Găsiți răspunsul integral în link-ul de mai jos ca să vă puteți trage propriile concluzii”.

Și acum să mergem la sursa citată în link-ul postat de către Tudor Benga, unde regăsim un document semnat de către Ministrul Drulă, din care cităm partea cea mai importantă ,, În baza Studiului de Fezabilitate, precum și a Analizei Cost-Beneficiu transmise de Consiliul Județean Brașov, ROMATSA a analizat intern în Cadrul Comitetului Director, pentru prezentarea în Consiliul de Administrație, cele 3 soluții prezentate și punctate de către Consiliul Județean Brașov astfel:

V1 – REMOTE TOWER ( OFF SITE ) CLĂDIRE CONTINGENTĂ – punctaj SWOT CJBV = 3,65

V2 – DIGITAL TOWER ( ON SITE ) – punctaj SWOT CJBV = 3,5

V3 – TRADITIONAL TOWER ( Turn Clasic ) – punctaj SWOT CJBV = 2,85

Comitetul director a dezbătut de asemenea în cadrul procesului de consultare cu partenerul social soluția de REMOTE TOWER ( v1) pentru următoarele locații:

  1. Cluj
  2. Arad
  3. Constanța
  4. Bacău
  5. Sibiu
  6. Craiova

În funcție de cheltuielile cu personalul generate de fiecare locație în parte și de dotarea tehnică ( STCR ), precum și având în vedere faptul că soluția cea mai eficientă de REMOTE TOWER este cea multicenter, ținând cont și de constrângerile generate de faptul că activitatea de terminal se desfășoară în pierdere, s-a propus spre aprobarea Consiliului de Administrație soluția din locația CDZ ARAD.

Prin urmare, în data de 14.05.2021 ROMATSA a comunicat către Consiliul Județean Brașov, cu adresa nr. 8703/14.05.2021, soluția REMOTE TOWER în locația CDZ Arad”

Într-un comunicat de presă din data de 14 mai 2021, Consiliul Județean Brașov precizează, cităm ,, Aceasta este decizia conducerii Administraţiei Române a Serviciilor de Trafic Aerian ROMATSA R.A., aprobată în şedinţa Consiliului de Administraţie din data de 13 mai 2021 şi comunicată Consiliului Judeţean Braşov.

Soluţia referitoare la furnizarea serviciilor de navigaţie aeriană pentru Aeroportul Internaţional Braşov – Ghimbav a fost propusă şi validată în prealabil de conducerea executivă a ROMATSA, în urma unei analize din punct de vedere tehnic, economico-financiar şi al resurselor umane a aeroporturilor din România.

Într-un alt comunicat de presă, de data aceasta emis de către Consiliul Județean Brașov în data de 08 iunie 2021, care vine ca răspuns la postarea Deputatului Tudor Benga, este specificat, cităm ,, Decizia privind soluţia de turn a fost luată la nivelul conducerii ROMATSA şi comunicată Consiliului Judeţean, ea fiind fundamentată pe baza rapoartelor întocmite de specialiştii proprii.” 

    Ca să înțelegem mai bine de fapt ce s-a întâmplat, să urmărim din nou firul epic, dar în mod simplificat. Conform adresei de la Ministerul Transporturilor, Consiliul Județean Brașov a făcut o analiză împreună cu consultanții de specialitate, și datele analizei au fost trimise la ROMATSA. ROMATSA, într-o ședință, pe baza analizelor Consiliului Județean Brașov, incluse într-o proprie analiză a cazului, ajunge la concluzia că soluția optimă este REMOTE TOWER în locația CDZ Arad. Consiliul Județean Brașov comunică presei această decizie a ROMATSA, și afirmă că decizia e ,, fundamentată pe baza rapoartelor întocmite de specialiștii proprii”. 

Deputatul Benga sesizează această nuanță a comunicării și solicită de la Ministerul Transporturilor printr-o adresă lămurirea lucrurilor. Răspunsul Ministerului transportului este făcut public, și ,, președintele CJ ” este acuzat de ,,nouă jonglerie de comunicare”.

Până la urmă cine, ce a hotărât și cine, ce a decis?

Postarea deputatului Tudor Benga ( 07 unie 2021 )

Țineți minte cum acum trei săptămâni președintele Consiliul Județean Brașov, Adrian Ioan Veştea, dojenea toți scepticii și anunța triumfător, citez, „Am primit astăzi decizia ROMATSA cu privire la turn, iar turnul virtual este soluția aleasă!”? Țineți minte cum vă spuneam că aș prefera să văd decizia în integralitate și că eu, personal, nu mai am nici un fel de încredere în comunicare conducerii CJ BV din cauza tuturor jongleriilor? Și cum vă spuneam că trimisesem cu câteva zile înainte o adresă parlamentară la MT și Romatsa ca să lămurim lucrurile?

Ei bine zilele trecute am primit răspunsul oficial de la MT și Romatsa. Și, așa cum mă temeam, avem de-a face cu o nouă jonglerie de comunicare a președintelui CJ. Anume, deși conducerea CJBV ne-a lăsat să credem că Romatsa a luat decizia privind turnul virtual de fapt această decizie aparține consultantului angajat de CJ. Romatsa nu a luat această decizie, ci doar a hotărât, în baza punctajului stabilit de consultantul contractat de CJBV, ca turnul virtual de la Brașov să fie operat de la Arad. Găsiți răspunsul integral în link-ul de mai jos ca să vă puteți trage propriile concluzii.

Unde e problema? Păi permiteți-mi să explic. Problema e că asupra soluției cu turnul remote planează încă niște semne de întrebare. În primul rând legate de disponibilitatea operatorilor aerieni de a opera pe un aeroport fără turn fizic dar nu numai. Dacă decizia ar fi aparținut explicit Romatsa, o parte din aceste dubii s-ar fi risipit, dat fiind că Romatsa are expertiza aviatică incontestabilă. Însă decizia a fost luată de consultantul contractat și plătit de CJ, un SRL despre care e complet neclar dacă are calificarea necesara pentru o decizie atât de importantă. Așa cum bine am văzut de multe ori, cine plătește pune muzica, și tare mi-e teamă că CJ-ului i s-a livrat exact ce comandase, nu ceea ce ar fi fost optim pentru proiect.

Repet: nu mă opun principial soluției cu turnul virtual deși consider că era mai chibzuit să facem unul fizic din capul locului Vreau însă ca această decizie să fie asumată explicit de cineva, nu driblată pe dedesubt. Și as vrea ca ea să fie luată după ce avem confirmarea explicită a operatorilor aerieni că vor decola și ateriza pe Brașov – Ghimbav și dacă turnul este remote. Fiindcă acest model nu este nici pe departe atât de răspândit cum sugerează conducerea CJBV.

Așa că repet apelul meu ca absolut toată comunicarea CJ Brașov cu Romatsa, Eurocontrol și operatorii aerieni să fie făcută publică. Au fost prea multe jonglerii și artificii procedurale în acest proiect ca să mai acceptăm lipsa de transparență din managementul acestui proiect. Aeroportul Brașov este unul dintre cele mai importante proiecte de infrastructură ale județului, din păcate este deja mult întârziat față de termenele asumate, și până în ziua de azi nu avem o orizont de timp asumat pentru finalizarea lui. Conducerea CJBV trebuie să înceapă să dea niște răspunsuri clare despre aeroport nu să tot imbrobodeasca publicul după cum îi cere interesul politic și electoral al șefului.

http://cdep.ro/pls/parlam/interpelari2015.detalii…

 

COMUNICATUL  DE PRESĂ AL CONSILIULUI JUDEȚEAN 08 iunie 2021

Față de anumite afirmații vehiculate în spațiul public cu privire la varianta de turn de control stabilită de ROMATSA pentru Aeroportul Internațional Brașov, Alexandru Anghel, directorul executiv al Direcției Implementare Aeroport din cadrul Consiliului Județean Brașov, face următoarele precizări:

„Tot ceea ce facem cu privire la implementarea Aeroportului Internațional Brașov se fundamentează pe analize tehnice temeinice, prioritară fiind analiza de siguranţă.

Consiliul Județean Brașov asigură finanţarea lucrărilor de construcție a Aeroportului cu toate componentele sale, pe baza deciziilor luate de specialişti implicaţi în evaluarea şi formularea soluţiilor tehnice adecvate pentru Aeroportul Braşov.

Pentru dezvoltarea serviciilor de navigaţie aeriană, CJ Braşov a contractat serviciile unei asocieri din care fac parte subcontractanţi englezi şi spanioli cu experienţă globală dovedită atât în designul spaţiului aerian şi proceduri de zbor, cât şi în echipamentele necesare dirijării, inclusiv soluţii de turn de control.

Prima instituţie cu care ne-am consultat în ceea ce priveşte soluţia de turn a fost Eurocontrol, care, în urma analizei efectuate pentru Aeroportul Braşov, a comunicat că soluţia de Remote Tower este optimă din punctul de vedere al siguranţei şi al flexibilităţii.

În studiul de fezabilitate privind serviciile de navigaţie aeriană au fost analizate toate cele trei variante de turn – clasic, digital şi virtual, soluţii care au fost ierarhizate în baza unor criterii stabilite de specialişti.

Pe durata întocmirii studiului de fezabilitate am fost în contact cu specialiştii ROMATSA şi cei ai Autorității Aeronautice Civile Române (AACR), care au cunoscut în permanenţă stadiul documentării şi al soluţiilor analizate.

Decizia privind soluţia de turn a fost luată la nivelul conducerii ROMATSA şi comunicată Consiliului Judeţean, ea fiind fundamentată pe baza rapoartelor întocmite de specialiştii proprii.

În interiorul ROMATSA a avut loc o competiție internă între subunitățile de control de trafic (Arad, Cluj, Constanța, Bacău, Sibiu și Craiova), care și-au dorit să asigure serviciile de dirijare pe soluția de turn virtual, din locațiile în care funcționează, ceea ce arată interesul angajaților ROMATSA pentru această soluție și viabilitatea ei.

Dirijarea la Brașov se va face din Centrul de Dirijare a Zborurilor (CDZ) Arad, cel mai mare centru regional după CDZ București, și nu din turnul de control de la Aeroportul Arad.

Soluția de Remote Tower este una din cele mai moderne soluții aplicate la această oră în domeniul managementului traficului aerian, astfel de soluții fiind deja adoptate în țări precum Germania (3 aeroporturi), Marea Britanie (London City Airport) și Ungania (Budapesta – soluție de contingență etc.), a transmis Adrian Cojoc, directorul general al ROMATSA.

AACR a comunicat – referitor la asigurarea cadrului legal necesar certificării serviciilor de control trafic aerian, furnizate prin intermediul Remote TWR/Digital TWR -, că «la această dată dispunem de cadrul legal necesar pentru speța în cauză, acesta fiind indicat în documentul EASA Guidance Material on Remote Aerodrome Air Traffic Services».

Considerăm deplasată presupunerea că decizia ROMATSA în privința modalității de dirijare a zborurilor pe Aeroportul Brașov a fost influenţată de Consiliul Judeţean Brașov.

De asemenea, afirmația că operatorii aerieni sunt reticenți în a opera pe soluția adoptată este fără fundament, fiind doar o presupunere a celor care nu sunt suficient informați.

Constatăm că o serie de persoane emit aprecieri strict subiective, care ne demonstrează încă o dată că toți ne pricepem la fotbal, că nu reușim să ne debarasăm de obiceiul de a ne da cu părerea chiar și acolo unde specialiștii au soluții bine fundamentate”.

 

#gazetabrasovului

gazetabrasovului.ro

Foto – epochtimes-romania.com, Consiliul Județean Brașov, Facebook

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.