Parlamentul European dă miercuri votul pentru interzicerea (sau nu) a comercializării de mașini pe benzină sau motorină începând cu 2035. O propunere alternativă prevede reducerea cu 90% a volumului de mașini noi pe carburație, dar fără o dată certă de implementare
Propunerea de interzicere a comercializării de mașini pe carburație a fost făcută de Comisia Europeană și are ca obiectiv transformarea industriei producătoare de mașini, care în prezent este responsabilă pentru o cincime din emisiile de gaze cu efect de seră din UE. O decizie privind interzicerea lor din 2035 le-ar forța pe acestea să se reorienteze imediat în investiții mai mari pentru conversia către autovehicule electrice.
Miercuri, parlamentarii europeni pot alege fie propunerea Comisiei Europene, fie pot susține o contrapropunere din partea Partidului Popular European de a schimba interdicția cu o reuucere cu 90% a volumelor actuale de mașini pe carburație comercializate, fără o dată fixă de intrare în vigoare.
“Înlăturarea treptată a mașinilor și camionetelor cu motoare pe combustie este o oportunitate istorică de a pune capăt dependenței noastre de petrol și de a ne proteja de despoți și de schimbările climatice”, a spus Alex Keynes, manager al ONG-ului pentru vehicule verzi Transport & Environment.
De cealaltă parte, opozanții planului spun că o eliminare completă a mașinilor diesel și pe benzină va distruge cea mai mare industrie a Europei, prin favorizarea vehiculelor electrice, încă insuficient dezvoltate de producătorii europeni. Europarlamentarul german Jens Gieseke, adversar al interzicerii totale a mașinilor pe carburație, a spus că “trebuie să realizăm reducerea emisiilor, asigurându-ne totodată că economia poate gestiona tranziția socială.”
El a mai susținut că nu are sens ca producătorii de automobile să fie forțați să extindă vânzările de vehicule electrice dacă electricitatea pe care șoferii o vor folosi pentru a încărca bateriile auto la rândul ei nu este produsă din surse curate.
Susținerea unei reduceri totale a emisiilor până în 2035 fără introducerea unui nou sistem de creditare pentru combustibilii sintetici sau schimbarea modului în care sunt calculate emisiile producătorilor de automobile pentru a permite mai mult decât vehiculele electrice, ar însemna “limitarea alegerii consumatorilor, împiedicarea inovației și pierderea avantajului nostru competitiv”, a susținut Sigrid de Vries, lobbyist șef la Asociația Europeană a Furnizorilor de Automobile.
Politico arată că votul va fi probabil unul strâns, fiind împărțit clar între partidele de dreapta, care se opun, și grupurile socialiștilor, Renew Europe și cel al Verzilor, care susțin o dată de încheiere în 2035 pentru producția și comercializarea de automobile pe benzină și motorină. Primii scot în față problema celor 500 de mii de locuri de muncă despre care susțin că s-ar pierde dacă în UE nu s-ar mai produce decât mașini electrice.